Campagne Europese politiediensten en Europol tegen sextortion

19-06-2017

De afgelopen jaren is het aantal gevallen van sextortion explosief toegenomen. Het probleem is echter nog niet eerder goed in kaart gebracht. Tot vandaag. Een rapport van Europol geeft een duidelijk beeld van de achtergronden van sextortion. Bij deze vorm van cybercrime worden slachtoffers door middel van hun eigen seksueel getinte berichten en beeldmateriaal gedwongen meer materiaal te leveren, geld te betalen of meer seksuele handelingen te verrichten.

Hoe sextortion werkt
In het vandaag uitgebrachte rapport van Europol staat te lezen dat sommige slachtoffers niet ouder zijn dan 7 jaar.

Daders die het op kinderen hebben voorzien, doen dit om de volgende twee redenen: 

  1. Een seksuele lust naar kinderen waarbij het doel van de sextortion gericht is op het verzamelen van meer seksueel getinte berichten en beeldmateriaal of om het slachtoffer in levenden lijve te ontmoeten;
  2. De dader kan ook uit zijn op financieel gewin. De sextortion is dan puur gericht op het aftroggelen van geld van het slachtoffer.

Uit het rapport van Europol blijkt dat de sextortion van meisjes veel vaker (84%) gericht is op het verkrijgen van meer seksueel getinte berichten en beeldmateriaal dan bij jongens (53%). Jongens zijn daarentegen vaker slachtoffer van sextortion met een financieel motief (32%) dan dat bij meisjes (2%) het geval is. Sextortion voor geld is een vrij nieuw verschijnsel.

Een ander nieuw verschijnsel is dat daders slachtoffers dwingen om broertjes, zusjes en andere leeftijdsgenoten te betrekken bij de berichten en het beeldmateriaal. Op deze manier worden kinderen die wellicht wel veilig online zijn, of zelfs helemaal niet online zijn, ook tot slachtoffer gemaakt.

De persoonlijke en psychische prijs die slachtoffers betalen is niet te onderschatten. Zo hebben de afgelopen jaren verschillende kinderen zelfmoord gepleegd. De schaamte van slachtoffers is vaak zo groot dat er geen aangifte wordt gedaan. Daardoor blijven veel gevallen onbekend.

‘Say No’-campagne voor meer bewustzijn
Als reactie op dit zorgwekkende fenomeen lanceren de Europese politiediensten gezamenlijk, met de steun van Europol, de bewustwordingscampagne ‘Say No!’. De campagne is bedoeld om slachtoffers van informatie en hulp te voorzien en de processen rond rapportage en steun voor slachtoffers te verstevigen.

Voor de campagne is een korte film gemaakt die beschikbaar is in alle Europese talen. De film helpt potentiele slachtoffers pogingen van sextortion te herkennen, geeft online advies en benadrukt het belang van het melden van een misdrijf.

Steven Wilson, hoofd van het European Cybercrime Centre van Europol: “Kinderen communiceren steeds meer online en vormen online relaties. Dit is een natuurlijk onderdeel van hun persoonlijke ontwikkeling. Het is onze gemeenschappelijke taak om kinderen te leren over de gevaren die op de loer liggen en hen te beschermen zodat hun online leven zo veilig als mogelijk is. Voor het geval zij met verkeerde zaken in aanraking komen, is het onze taak om ervoor te zorgen dat kinderen precies weten waar en bij wie ze terecht kunnen voor hulp en advies.

Ben je slachtoffer? Zoek hulp. Meld het. Wij zijn hier
De boodschap van Europol aan slachtoffer is zo helder als wat: ‘Betaal niet en schaam je niet om naar de politie te gaan!’

Ben je slachtoffer van sextortion? Volg dan de volgende stappen: 

  • Stuur niet meer berichten en beeldmateriaal en betaal niets;
  • Zoek hulp. Je staat er niet alleen voor;
  • Bewaar bewijsmateriaal. Verwijder niets;
  • Verbreek en blokkeer het contact;
  • Doe aangifte bij de politie.

Bezoek voor meer informatie en hulp en advies de campagnewebsite Say No! van Europol*.

*Door op de links met een sterretje te klikken, word je naar een externe website gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.

Meer over dit onderwerp