Kansen en educatie staan centraal op congres Safer Internet Day 2015

11-02-2015

Het FOX Theater in Hoofddorp is helemaal gevuld als Marjolijn Bonthuis van Veiliginternetten.nl de zaal toespreekt bij de opening van het congres ‘Young People Create the Future’. ‘We gaan het vandaag eens niet alleen over de risico’s van internet en sociale media hebben, maar over de kansen die er liggen voor kinderen en jongeren en hoe volwassenen daar op in kunnen springen én van kunnen leren’, zegt Bonthuis.

Safer Internet Day
Het congres in Hoofddorp was een van de activiteiten in Nederland tijdens Safer Internet Day 2015*. Een jaarlijks terugkerende dag (iedere tweede dinsdag van februari) waarop in meer dan 100 landen in de wereld aandacht wordt gevraagd voor veilig internetgebruik door jongeren. Dit jaar was het thema ‘Let's create a better internet together'.

Een klimaat-app en Microsoft
De zes sprekers op het congres hebben allemaal een totaal verschillende achtergrond. Beter gezegd: het was waarschijnlijk onmogelijk geweest om een bonter gezelschap samen te stellen! Maar gaandeweg de middag in Hoofddorp kon je als bezoeker heel duidelijk de rode draad ontdekken. Een rode draad waarbij, zoals Bonthuis al zei, de kansen voor kinderen en jongeren centraal staan en waar volwassenen op in kunnen springen en van kunnen leren.

Deze rode draad kwam mooi naar voren in de presentatie van Eline Kwantes van Dromenkroon. Haar bedrijf is actief op het snijvlak van innovatie, onderzoek en educatie voor kinderen. Zij gaat samen met kinderen van 8 t/m 14 jaar op zoek naar waar zij behoefte aan hebben en hoe zij de toekomst zien. ‘Kinderen denken en fantaseren ongeremd. Combineren de fysieke en digitale wereld zonder enige moeite’, vertelt Kwantes. ‘Zo komen kinderen met ideeën als een app voor het klimaat, een vliegende auto en een hologram van stervoetballer Messi om mee te spelen op straat.’ Ideeën die volgens Kwantes kansen bieden op het gebied van innovatie, onderzoek en co-creatie voor organisaties en bedrijven.

Maar worden die kansen wel gepakt? Krijgen kinderen en jongeren genoeg ruimte om zich voor te bereiden op een wereld waarbij technologie steeds belangrijker wordt? Spreker Marcel Timmer, directeur Developer & Platform Evangelism van Microsoft, maakt zich er zorgen om vertelt hij het publiek. Hij stelt het belang van coderen gelijk aan het onderwijzen van taal en rekenen en maakt een bruggetje naar Onderwijs 2032, de nationale dialoog over het onderwijs. ‘Creativiteit, nieuwsgierigheid, ondernemerschap en coderen, dat zijn eigenschappen en vaardigheden die we moeten stimuleren bij jongens én meisjes!.’

Puckipedia
De vijftienjarige Puck Meerburg, beter bekend als Puckipedia, is in ieder geval al helemaal 2032-proof. Puck programmeert al sinds zijn vijfde en laat het publiek op een groot scherm zien hoe hij in een handomdraai een draaischijf voor het spel Twister programmeert en een code schrijft om de weg uit een doolhof te vinden. Voor Puck is programmeren een manier om een probleem op te lossen. ‘Wat anderen met tekenen en schrijven doen, doe ik met codes.’ Timmer van Microsoft is onder de indruk van Puck en denkt dat er in Nederland ‘nog 1.000 Pucks zijn die wachten om ontdekt te worden!’.

Jongeren, reclame en online platforms
Sprekers Esther Rozendaal (van het Behavioural Science Institute aan de Raboud Universiteit Nijmegen) en Jeroen Koopman (van NewBeTV*) gaven beide een presentatie over de invloed op jongeren van reclame op online platforms. Rozendaal deed hier onderzoek naar en kwam tot de conclusie dat reclamewijsheid niet tot meer reclameweerbaarheid leidt en stelt de ontwikkeling van een digitaal reclamelabel, ‘een digitale Loeki’, voor om jongeren te beschermen. Koopman gaf een presentatie over hoe je als merk online platforms kunt inzetten om kijkers actief bij content of campagnes te betrekken. Daarbij is het doel lang niet altijd commercieel, maar ook educatief. Zo heeft NewBeTV in opdracht van MovieZone*, van filminstituut EYE, een crossmediale campagne ontwikkeld die jongeren niet alleen entertainment biedt, maar ook enthousiast maakt over films maken en kijken.

Duckstad op twitter
Suzan Schouten, uitgever Kids & Teens Sanoma, waaronder de Donald Duck, weet als geen ander hoe je online platforms inzet om je bereik als merk te vergroten. Duckstad is met maar liefst 40 accounts en 750.000 volgers goed vertegenwoordigd op Twitter. Om de online vaardigheden van jongeren te vergroten heeft Sanoma tal van activiteiten gelanceerd, waaronder de website Ducktypen.nl, een online typecursus.

DigiDuck
Tijdens de Safer Internet Day verscheen ook de DigiDuck. In deze mini-editie van de Donald Duck is aandacht voor veilig internetten. De DigiDuck is speciaal ontwikkeld voor de Safer Internet Day en dankzij verschillende partijen tot stand gekomen: Sanoma, Veiliginternetten.nl, KPN, SIDN, Mijn Kind Online, UPC en T-mobile. De Digiduck wordt gelezen door ruim 1,6 miljoen jongeren (en volwassene), wordt verspreid op diverse scholen en is onder andere ook ontvangen door alle 150 Tweede Kamerleden.

Ouderavond ‘LIKE ME’
De Safer Internet Day is ’s avonds afgesloten met een interactieve theateravond voor ouders over pesten en de invloed van sociale media hierbij. Bij de voorstelling ‘LIKE ME’ van theatergroep PlayBack* was wethouder Marjolein Steffens - Van de Water van de gemeente Haarlemmermeer aanwezig die bij aanvang de Digiduck officieel in ontvangst nam.

*Door op de links met een sterretje te klikken, word je naar een externe website gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.