Nieuwe phishingquiz van de Consumentenbond online

04-11-2016

Phishingmails worden gevaarlijker en steeds lastiger te herkennen. Om consumenten te wapenen tegen dit soort kwaadaardige mails, lanceert de Consumentenbond een nieuwe phishingquiz.

In 2016 zijn er bij de Fraudehelpdesk al meer dan 3000 verschillende nepberichten gemeld. In de phishingquiz* kunnen consumenten testen of ze dat soort nepmails herkennen. De Digitaalgids van november/december van de Consumentenbond besteedt ook aandacht aan phishing, met een uitleg van zes bekendste varianten van phishing: phishingmails van banken, telefonische phishing, gijzelsoftware, winacties, oplichting via datingsites en nepberichtjes van ‘bekenden’. In de Digitaalgids staat ook een checklist waarmee consumenten phishingmails kunnen herkennen.

Webinar phishing
Op 15 november legt de Consumentenbond in een interactieve uitzending stap voor stap uit hoe phishing werkt, hoe consumenten het kunnen herkennen en wat ze ertegen kunnen doen. Dit webinar is, na gratis aanmelding*, te bekijken via tablet of pc en duurt van 19.30 uur tot 20.15 uur. Consumenten kunnen vooraf vragen stellen via de Community (link) of live tijdens de uitzending via de chat.