Laat ze maar babbelen. Trap er niet in!

Internetcriminelen maken steeds vaker gebruik van de ‘Tech Support Scam’. Zij bellen je dan op met allerlei smoesjes om toegang tot je computer te krijgen of proberen persoonlijke gegevens te ontfutselen. Zogenaamd om een 'probleem' om je computer op te lossen, 'enkele bankgegevens te controleren' of er wordt gedreigd met openstaande boetes en aanmaningen die direct betaald moeten worden. 

Laat ze maar babbelen. Trap er niet in!
Hoe geloofwaardig iemand ook klinkt; laat ze maar babbelen en trap er niet in! Computerfabrikanten, banken en verzekeraars vragen nooit uit eigen beweging via de telefoon om persoonlijke gegevens. Hang dus direct op. De politie ontvangt veel meldingen van babbeltrucs en heeft een speciale pagina* met daarop info, tips en hulp om jezelf te beschermen tegen babbeltrucs. 

Word je gebeld door Microsoft? Hang op!
Een van de meest voorkomende vormen van een babbeltruc, is de 'Microsoft-scam'. Jaarlijks zijn honderden Nederlanders slachtoffer van deze babbeltruc. In totaal zijn slachtoffers honderdduizenden euro’s kwijt. Het aantal slachtoffers neemt helaas nog steeds toe.

De 'Microsoft-scam' is een vorm van oplichting die vrijwel altijd op dezelfde manier wordt uitgevoer: een Engelssprekende beller, vaak met een licht Indiaas accent, stelt zich voor als Microsoftmedewerker. 'Er zijn problemen met uw computer. Wij willen die graag voor u oplossen.' Slachtoffers wordt vervolgens gevraagd om software te laten installeren. Daarmee neemt de oplichter de computer over om de 'problemen' zogenaamd te verhelpen. Voor de 'werkzaamheden' vragen de oplichters veel geld, bijvoorbeeld in de vorm van iTunes-tegoedkaarten. Soms verschaffen de oplichters zich toegang tot internetbankieren en maken dan geld over van de rekening van het slachtoffer.

Het vermoeden is dat er meerdere criminele groepen met deze vorm van oplichting bezig zijn. De methodes kunnen dus verschillen, maar verlopen meestal op de zojuist beschreven manier.

Omdat niet alleen Microsoft last heeft van het gebruiken van hun naam in deze vorm van fraude, wordt deze fraude 'Tech Support Scam' genoemd. 

Ga nooit op vragen in. Hang direct op!
Hoe kun je voorkomen dat je slachtoffer wordt van deze vorm van oplichting? Dat is eigenlijk heel simpel: Bedrijven en organisaties bellen klanten nooit zomaar op. Stelt iemand zich voor als medewerker, ga dan niet op de vragen in, maar hang direct op! Twijfel niet, probeer niet beleefd te zijn door toch een gsprekje aan te knopen of vragen te beantwoorden, maar hang direct op.

Info en hulp op Politie.nl
Op de website van de politie* vind je nog veel meer info en hulp om te voorkomen dat je slachtoffer van de Tech Support Scam wordt. Ook kun je er lezen wat je moet doen als je slachtoffer bent.

Bedrijfsleven en overheid binden de strijd aan tegen helpdeskfraudeurs
In de strijd tegen internationale helpdeskfraude slaan de overheid en twaalf private partijen de handen ineen. Gezamenlijk nemen zij technische en financiële maatregelen om de oplichtingspraktijken te verstoren en voorkomen. Woensdag 28 maart hebben de betrokken partijen een speciaal daartoe bestemde intentieverklaring getekend. Lees het hele nieuwsbericht voor meer informatie over de strijd tegen internationale helpdeskfraude.

*Door op de links met een sterretje te klikken, word je naar een externe website gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.

Bekijk onderstaand filmpje met André van Duin dat speciaal gemaakt is om mensen te waarschuwen voor de internationale helpdeskfraude.