Ik heb iets geleverd, maar de koper betaalt niet

Nederlandse ondernemers lopen jaarlijks 15 miljard euro mis omdat debiteuren hun facturen niet betalen. Een gigantisch bedrag. Geld waar ondernemers recht op hebben. Als jij goederen en diensten hebt geleverd, maar de koper betaalt niet, ook niet na herhaalde verzoeken daartoe, schakel dan een incassobureau in of neem een advocaat in de arm.

Direct doen (of laten):

  • Klacht indienen over product of dienst

    Als je een klacht hebt over een product of dienst, moet je deze eerst zelf aan de verkoper voorleggen. Is je klacht niet naar tevredenheid opgelost? Dan biedt Thuiswinkel.org klachtenbemiddeling. Ook als de webwinkel geen lid is. Kijk hiervoor op de pagina 'Klacht indienen'* van Thuiswinkel.org.

    *Door op de link te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad

    Heb je een klacht ingediend?

    Ja, dat heb ik gedaan
    Ja, dat heb ik gedaan print
    Open Sluit
  • Rechten en plichten bij online winkelen

    • Een webwinkel mag je niet alleen de mogelijkheid bieden om 100% van het aankoopbedrag vooruit te betalen, maar moet je ook de keuze geven om (een deel van het bedrag) achteraf te betalen. Veel bedrijven geven daarom de optie tussen 100% vooruitbetaling via iDeal of betaling achteraf met acceptgiro. Het is webwinkels ook toegestaan om enkel creditcardbetalingen te accepteren, omdat het overeengekomen bedrag pas wordt afgeschreven wanneer het product is afgeleverd.
    • Je persoonlijke gegevens, zoals je naam, adres en e-mailadres, moeten op een zorgvuldige manier, in overeenstemming met de Wet bescherming persoonsgegevens, te worden behandeld. Hoe de eigenaar van de website dit doet moet inzichtelijk voor je zijn, bijvoorbeeld via een privacyverklaring.
    • De verkoper van een product of dienst via internet is verplicht de totale prijs van zijn aanbod, inclusief alle bijkomende kosten zoals leveringskosten en BTW, duidelijk uiteen te zetten en je duidelijk te vragen of je hier mee akkoord gaat, voordat er sprake kan zijn van een definitieve (koop)overeenkomst. Als de verkoper zich hier niet aan houdt en beweert dat je wel een (koop)overeenkomst hebt gesloten, kun je deze schriftelijk vernietigen.
    • Je hebt het recht om het product binnen 14 dagen terug te sturen zonder dat je daarvoor een reden hoeft op te geven. De termijn van 14 dagen begint te lopen op het moment dat je het product ontvangt. Je hebt het recht om het product uit de verpakking te halen om te bepalen of het je bevalt of niet. Je moet de verpakking daarbij zoveel mogelijk intact laten. Je mag het product niet in gebruik nemen, omdat het weer doorverkocht moet kunnen worden aan iemand anders. Sommige artikelen kunnen vanwege hun aard niet teruggestuurd worden, bijvoorbeeld hygiënische producten, tijdsgebonden producten (tijdschriften, tv gids), producten die voor jou speciaal op maat worden gemaakt, producten die snel kunnen bederven of cd’s en computerspellen die niet (meer) verzegeld zijn.
    • Je dient een bevestiging van je koop te ontvangen op het door jou opgegeven e-mailadres, waarin de details van de aanschaf, je mogelijkheden de overeenkomst te herroepen en contactgegevens vermeld worden.

    Op de website van ConsuWijzer* vind je meer informatie over veilig online winkelen. Ook vind je hier handige voorbeeldbrieven voor als er iets mis gaat.

    *Door op de link te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad

    Ken je je rechten en plichten?

    Ja, die ken ik
    Ja, dat heb ik gedaan print
    Open Sluit