Ik krijg facturen voor spullen die ik niet heb gekocht

Het komt best vaak voor dat oplichters een bestelling in een webwinkel plaatsen op naam en adres van iemand anders, waardoor ze wel de spullen krijgen maar niet zelf betalen. Ben jij slachtoffer van deze vorm van identiteitsfraude, onderneem hiertegen dan direct actie.

Antwoord:

print

  • Doe aangifte en melding van identiteitsfraude

    De gevolgen van identiteitsfraude zoals oplichting, stalking en valsheid in geschrifte, zijn strafbaar in Nederland. Doe daarom aangifte van identiteitsfraude bij de politie. Meld het ook bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) voor hulp en advies.

    Aangifte doen bij de politie
    Je kunt niet online aangifte doen van de gevolgen van identiteitsfraude, je moet hiervoor naar het politiebureau. Een afspraak maken kan via 0900-8844. Neem zoveel mogelijk documenten mee die je verhaal ondersteunen, zoals brieven van deurwaarders, reisdocumenten waaruit blijkt dat je ergens anders was, enzovoort. Zorg ook dat er geen digitale sporen verloren gaan, neem e-mails mee. Lees meer over aangifte van identiteitsfraude op de website van de politie.*

    Melding maken bij het CMI
    Vul het meldingsformulier in op de website van het CMI*. Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) van de Nederlandse overheid begeleidt je als je identiteit is misbruikt of als je persoonsgegevens bij de overheid niet kloppen. Je krijgt van het meldpunt een analyse van je situatie en de gevolgen van de fraude. Je krijgt advies over de stappen die je kunt ondernemen en het voorkomen van identiteitsfraude. Voor vragen is het CMI op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar via 088 900 10 00 (lokaal tarief). Je kunt je vraag ook sturen via het contactformulier op Rijksoverheid.nl*.

    *Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad