Hoe maak ik een veilige kopie van mijn identiteitsbewijs?

'Mag ik uw paspoort of rijbewijs even om een kopietje te maken?' Het is een vaak gestelde vraag bij het inchecken in een hotel of bij het huren van een auto. Geef je identiteitsbewijs echter niet zomaar af. Met de gegevens op je ID-bewijs, zoals je naam, geboortedatum en burgerservicenummer (BSN-nummer) is het voor criminelen erg makkelijk om identiteitsfraude te plegen. Zorg dus voor een veilige kopie van je ID waarmee je niet meer persoonlijke informatie afstaat dan strikt noodzakelijk.

Direct doen (of laten):

  • KopieID-app downloaden

    Identiteitsfraude plegen wordt moeilijker als je je identiteit beter beschermt. Om je hierbij te helpen heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) de KopieID-app ontwikkeld, waarbij je met je smartphone gemakkelijk een veilige kopie van je identiteitsbewijs kunt maken door gegevens door te strepen die een instantie niet nodig heeft en een watermerk over de kopie heen te zetten met daarin het doel en de datum van de kopie.

    Je kunt de app downloaden in je app store:

    De KopieID-app is uitgegeven door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Vragen, problemen of feedback? Neem contact op via support-kopieid@milvum.com

    *Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad

    Heb je dit gedaan?

    Ja dat heb ik gedaan
    Ja, dat heb ik gedaan print
    Open Sluit
  • Bekijk de animatie over identiteitsfraude

    Onderstaande animatiefilm van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties geeft aan hoe je identiteitsfraude beter kunt herkennen en voorkomen. Na een inleiding over de gevaren krijg je 3 tips tegen identiteitsfraude.

    Heb je de animatie bekeken?

    Ja, dat heb ik gedaan
    Ja, dat heb ik gedaan print
    Open Sluit
  • Download de interactieve brochure ‘Geef oplichters geen kans: Een veilig ID’

    Deze interactieve publicatie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gaat over de gevaren van identiteitsfraude en wat je kunt doen om de kans te verkleinen dat je slachtoffer wordt.

    De volgende onderwerpen komen aan de orde:

      • Wat is identiteitsfraude?
      • Wat kunnen oplichters doen uit jouw naam?
      • Hoe komen oplichters aan jouw identiteitsgegevens?
      • Hoe kun je identiteitsfraude voorkomen?
      • Hoe kun je als slachtoffer de schade vlot herstellen?

    Download ‘Geef oplichters geen kans: Een veilig ID’*

    Er is ook een verkorte, printbare versie van de interactieve brochure: de factsheet 'Een veilig ID'*.

    *Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad

    Heb je de brochure gedownload?

    Ja, dat heb ik gedaan
    Ja, dat heb ik gedaan print
    Open Sluit
  • Download de factsheet ‘Een veilig ID’

    Deze publicatie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

    over gaat de gevaren van identiteitsfraude en wat je kunt doen om de kans te verkleinen dat je slachtoffer wordt.

    Download de factsheet ‘Een veilig ID’*

    *De factsheet is een verkorte, printbare versie van de interactieve brochure 'Geef oplichters geen kans: Een veilig ID'.

    Heb je de factsheet gedownload?

    Ja, dat heb ik gedaan
    Ja, dat heb ik gedaan print
    Open Sluit
  • Signalen dat je slachtoffer bent van identiteitsfraude

    Signalen dat je slachtoffer bent van identiteitsfraude:

    • Er zijn persoonlijke gegevens van je op websites geplaatst, zonder je toestemming.
    • Je vrienden ontvangen e-mails van je die je niet hebt gestuurd.
    • Er zijn afschrijvingen en betalingen gedaan met je bankrekening of creditcard door een onbekende partij en zonder je toestemming.
    • Je ontvangt rekeningen van producten of diensten die je nooit hebt besteld.
    • Je ontvangt brieven van deurwaarders, advocaten of incassobureaus over schulden waar je niets van afweet.
    • Je aanvraag voor een creditcard, hypotheek of andere lening werd geweigerd vanwege schulden waar je niets van afweet.
    • Je hebt een uitkering aangevraagd, maar deze is geweigerd omdat er al een uitkering op je naam staat waar je niets van afweet.
    • Je staat onder een ander adres ingeschreven bij de gemeente, terwijl je dit nooit hebt gewijzigd.
    • Er staan profielen van je op sociale netwerksites waar je niets van weet en die je niet zelf hebt aangemaakt.
    • Er staan bestanden op je computer opgeslagen waar je niets vanaf weet.

    Herken je de signalen?

    Ja, die herken ik
    Ja, dat heb ik gedaan print
    Open Sluit
  • Identiteitsfraude voorkomen

    Wat je kunt doen om identiteitsfraude te voorkomen:

    • Beveilig je computer. Kijk voor meer informatie en tips hierover bij 'Basisbeveiliging' op deze website.
    • Gebruik sterke wachtwoorden om je computer en online diensten te beveiligen. Kijk voor meer informatie en tips hierover bij 'Wachtwoorden' op deze website.
    • Reageer nooit op phishing e-mails en scams.
    • Pas op met het weggeven van informatie over jezelf op internet. Kijk voor meer informatie en tips hierover bij 'Privacy' op deze website.
    • Ga niet zomaar in op telefoontjes waarin je gevraagd wordt om persoonlijke informatie, zelfs niet als degene aan de andere kant van de lijn beweert van de bank, de politie, de gemeente of een andere officiële instelling te zijn.
    • Let goed op je bankpasjes en creditcards. Blokkeer deze als je deze bent verloren of als ze zijn gestolen.
    • Als je gaat verhuizen, breng dan direct je bank, je creditcardmaatschappij en andere officiële instellingen hiervan op de hoogte.
    • Laat je post doorsturen via de PostNL Verhuisservice. Zo verminder je het risico dat je gegevens in de verkeerde handen kunnen vallen.

    Weet je hoe je identiteitsfraude kunt voorkomen?

    Ja, dat weet ik
    Ja, dat heb ik gedaan print
    Open Sluit
  • Identiteitsfraude melden

    Meld identiteitsfraude altijd bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) en doe aangifte bij de politie.

    Aangifte doen bij de politie*
    Je kunt niet online aangifte doen van de gevolgen van identiteitsfraude. Je moet hiervoor naar het politiebureau. Een afspraak maken kan via 0900-8844. Neem zoveel mogelijk documenten mee die je verhaal ondersteunen, zoals brieven van deurwaarders, reisdocumenten waaruit blijkt dat je ergens anders was, enzovoort. Zorg ook dat er geen digitale sporen verloren gaan, neem e-mails mee.

    Melding maken bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten*
    Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) van de Nederlandse overheid begeleidt je als je identiteit is misbruikt of als je persoonsgegevens bij de overheid niet kloppen. Je krijgt van het meldpunt een analyse van je situatie en de gevolgen van de fraude. Je krijgt advies over welke stappen je kunt ondernemen en hoe je identiteitsfraude kunt voorkomen. Via het meldingsformulier op de website van het meldpunt* kun je in contact komen met het meldpunt. 

    Het CMI is op werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar via 088 900 10 00 (lokaal tarief). Je kunt je vraag ook per mail sturen via het contactformulier op Rijksoverheid.nl*.

    *Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad

     

    Heb je identiteitsfraude gemeld?

    Ja, dat heb ik gedaan
    Ja, dat heb ik gedaan print
    Open Sluit