Wat doe je bij een hoge rekening van iTunes of een appstore?

Je schrikt flink als je een hoge factuur van iTunes of een appstore krijgt en geen idee hebt van zoveel aankopen. Er zijn een aantal dingen die je kunt nagaan.

Antwoord:

print
  • Tips bij een hoge rekening van iTunes of een appstore

    • Bekijk de aankoopgeschiedenis in alle accounts waarin je betaalgegevens zijn ingesteld. In de aankoopgeschiedenis kun je zien wat er precies via jouw bankrekening is aangekocht. Het kan gaan om muziek, films, tv-programma’s, stickers, apps, aankopen in apps en automatisch verlengde abonnementen die jij of een familielid heeft afgesloten. Het kan zijn dat je aankopen zijn samengevoegd tot een totaalbedrag dat van je bankrekening is afgeboekt.
    • Vind je de aankopen terug op je smartphone of tablet terwijl je die artikelen helemaal niet had willen hebben, dan kan het zijn dat je de aankopen per ongeluk hebt gedaan. Of bespreek het met je kind, want het kan zijn dat je zoon of dochter op je account heeft ingelogd en onbedoeld via jouw smartphone, tablet of computer aankopen heeft gedaan in iTunes of een appstore. 
    • Heb jij of heeft een van je familieleden de artikelen of abonnementen die in de aankoopgeschiedenis staan helemaal niet ontvangen of de apps of muziek niet op je smartphone of tablet staan, dan kan er sprake zijn van cybercrime. Een cybercrimineel zou mobiele malware op een van je apparaten geïnstalleerd kunnen hebben, daarmee je betaalgegevens in handen hebben gekregen en de aankopen hebben gedaan.
    • Herken je de kosten in de aankoopgeschiedenis niet en heb je de aankopen ook niet ontvangen, of zijn er onbedoeld aankopen gedaan, kijk dan bij iTunes* of Google Play* wat je kunt doen.

    *Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.