Wat is cybercrime?

Uit cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek (gepubliceerd 2 maart 2020) is bijna 14 procent van de Nederlanders ouder dan 15 jaar het slachtoffer van cybercrime. Helpdeskfraude bijvoorbeeld een probleem dat al jaren speelt en niet minder wordt. Afgelopen 2 jaren (2018 en 2019) is bijna 5,3 miljoen euro verdwenen naar oplichters (cijfers Fraudehelpdesk februari 2020).

Antwoord:

print
  • Cybercrime

    Cybercrime, ook wel high-tech crime genoemd, is criminaliteit waarbij gebruik wordt gemaakt van ICT om identiteits-, inlog- en bankgegevens te stelen en misbruiken, mensen af te persen of schade toe te brengen aan computersystemen. De criminele activiteiten kunnen gericht zijn tegen personen, eigendommen, organisaties, elektronische communicatienetwerken of informatiesystemen. 

    Cybercrime is strafbaar en wordt aangepakt door de politie en het Openbaar Ministerie. Door de anonimiteit en het massale bereik van internet is cybercrime zeer aantrekkelijk voor criminelen, omdat ze meer slachtoffers kunnen benaderen en minder kans hebben om gepakt te worden.

    Gevolgen
    De gevolgen van cybercrime zijn verstrekkend. Het kan je niet alleen veel geld kosten als cybercriminelen op jouw naam leningen en uitkeringen aanvragen, maar ook de persoonlijke impact is groot. Identiteitsfraude kan soms jarenlang doorgaan, waardoor je verwikkeld raakt in lange procedures om je gelijk te halen. Dat zorgt voor een zware emotionele belasting. Cybercrime kost ook de overheid en het bedrijfsleven veel tijd en energie die zij liever aan andere dingen besteden.