Dagelijks zakelijk gebruik

Wat zijn sociale media?

Is je bedrijf trending topic op Twitter omdat je autogarage in Den Helder zulke goede service biedt of je bakkerij de lekkerste broden van Amersfoort en omstreken bakt? Mooi, klanten uit het hele land weten je dan zeker te vinden! Het omgekeerde komt ook voor. Bedrijven die kopje onder gaan door negatieve reacties op sociale media zoals Twitter en Facebook.

Feitje 63 procent

Van de bedrijven gebruikt ten minste één vorm van sociale media (Bron: CBS)

Waarom moet ik sociale media verstandig gebruiken?

Je bedrijf heeft een reputatie en die wil je beschermen. Op sociale media is het afbrandrisico groot. De kleinste misstap wordt al een stuk groter als tien mensen hierover twitteren. Laat staan als dit er honderd of duizend worden. Stel een sociale media-beleid op om vast te leggen op welke manier je bedrijf omgaat met sociale media en deel dit met je werknemers. Is je Twitter-account gehackt of heeft iemand onder je bedrijfsnaam een Facebook-pagina aangemaakt, onderneem dan stappen.

Lees meer*

Nationaal Cyber Security Centrum:
- Factsheet en info: 'Veilig op sociale netwerken'

*Door op de link te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad

Dit kan je direct doen

  • Checklist sociale media-beleid

    • Klanten en zakelijke relaties worden altijd respectvol bejegend; ook als ze ongelijk hebben, agressief of onredelijk zijn.
    • Iedereen ontvangt altijd op redelijke termijn een reactie; als jij en je medewerkers het druk hebben, bevestig dan in ieder geval de ontvangst van het bericht. En als het langer dan normaal duurt, stel je de klant of zakelijke relatie hiervan op de hoogte.
    • Op geen enkele wijze mogen er seksuele, discriminerende, suggestieve, kwetsende of agressieve berichten worden gecommuniceerd.
    • De bedrijfscommunicatiemiddelen mogen slechts beperkt en wanneer het werk/de functie het toelaat gebruikt worden voor privézaken.
    • Het moet altijd duidelijk zijn of men op persoonlijke titel of namens het bedrijf communiceert.
    • Het is op geen enkele wijze toegestaan vertrouwelijke informatie of gevoelige informatie naar buiten te brengen.
    • Zakelijke contactinformatiebronnen mogen niet automatisch of handmatig gesynchroniseerd worden met sociale media van buitenaf tenzij hiervoor nadrukkelijk toestemming is gegeven.
    • Indien er zaken onduidelijk zijn; eerst overleggen!

    Heb je de checklist doorlopen?

    Ja, dat heb ik gedaan
    Ja, dat heb ik gedaan print
    Open Sluit