Aan- en verkoopfraude

Wat is aan- en verkoopfraude?

Bij aan- en verkoopfraude wordt je bedrijf online opgelicht. Bij aankoopfraude bijvoorbeeld koopt jouw bedrijf online goederen en diensten, betaal je hier ook voor, maar worden deze producten niet geleverd. Bij verkoopfraude lever jij de goederen en diensten, maar krijg je nooit betaald. 

PraatjePlaatje_vinkje.png

1 op de 3 ondernemers slachtoffer van cybercrime (Bron: MKB Nederland)

Waarom moet ik aan- en verkoopfraude voorkomen?

Omdat het jou als ondernemer hartstikke veel geld kan kosten als jij niet betaald wordt of goederen en diensten niet geleverd worden. Door actief achter de cybercriminelen aan te gaan die jou hebben opgelicht, door middel van het doen van een melding of aangifte, worden daarnaast in de toekomst andere ondernemers hopelijk beschermd tegen deze criminelen.

Dit kan je direct doen

  • 8 tips voor veilig zakelijk online handelen

    1. Als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, is dit meestal ook zo.
      Als bijvoorbeeld gloednieuwe smartphones worden aangeboden tegen prijzen die beduidend lager zijn dan in winkels of andere advertenties, moet je extra alert zijn. Vraag in dat geval om het aankoop- of garantiebewijs van het product, stel kritische vragen over de herkomst van het product en zoek gegevens over de verkoper op om te controleren of hij of zij betrouwbaar is. Het kan hier om een oplichter gaan, om nepartikelen of zelfs om gestolen producten. In dit laatste geval kun je door aankoop medeplichtig zijn.
    2. Het is handig om naar producten bij je in de buurt te zoeken.
      Je kunt dan afspreken met de verkoper en het product met eigen ogen bekijken. Als je het onprettig vindt om bij een onbekende langs te gaan of iemand bij je thuis te laten komen, kun je afspreken op een openbare plek. Wees echter alert als een verkoper krampachtig probeert zijn adres verborgen te houden, niet wil afspreken of alleen wil afspreken op afgelegen plaatsen. Er is dan kans dat je met een oplichter te maken hebt.
    3. Zoek persoonlijk contact met de verkoper, bijvoorbeeld door op te bellen.
      Een vast telefoonnummer en een naam kun je via de telefoongids controleren. Indien het niet lukt om persoonlijk contact met de verkoper te krijgen, bestaat de kans dat je met een oplichter te maken hebt.
    4. Doe melding van (mogelijke) oplichting.
      Via de olitie op www.mijnpolitie.nl*.
    5. Win zoveel mogelijk gegevens in over de verkoper. 
      Bijvoorbeeld door op internet te zoeken naar naam, telefoonnummer en bankrekeningnummer. Wanneer een verkoper een oplichter blijkt te zijn, is de kans groot dat slachtoffers gegevens over hem of haar op internet gepubliceerd hebben. Controleer of de (bank)gegevens van de verkoper bekend zijn bij de politie via www.mijnpolitie.nl/miocheck*.
    6. Maak duidelijke afspraken met de verkoper. 
      Zoals over de prijs, wijze van betaling, verzending en eventuele transport- en verzekeringskosten. Leg deze afspraken bij voorkeur schriftelijk vast, zodat er achteraf geen misverstanden ontstaan.
    7. Pas op voor oplichters uit het buitenland. 
      Maak nooit geld over via anonieme betalingsdiensten als Western Union, MoneyGram of cheques als je de verkoper niet persoonlijk kent. Als je zelf iets verkoopt, stuur geen producten naar het buitenland zolang je nog geen geld heeft ontvangen. Lees op de FAQ van Marktplaats* hoe je malafide kopers en verkopers uit het buitenland kunt herkennen.
    8. Maak nooit grote bedragen over naar iemand die je niet kent.
      Hoe betrouwbaar de verkoper ook overkomt. Doe dit niet. Spreek bijvoorbeeld af om een deel van het bedrag vooraf te betalen en de rest na aflevering van het product.

    *Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad

    Heb je de 8 tips gelezen?

    Ja, die heb ik gelezen
    Ja, dat heb ik gedaan print
    Open Sluit