Aangifte of melding doen

Wat is een aangifte of melding?

Aangifte doe je bij de politie. Een melding maak je bij een meldpunt. Zoals bijvoorbeeld de Fraudehelpdesk voor het melden van valse e-mails en bij ConsuWijzer als je een klacht over een bedrijf hebt. 

PraatjePlaatje_vinkje.png

1 op de 10 ondernemers is de afgelopen vijf jaar slachtoffer geweest van afpersing (Bron: De Vertrouwenslijn)

Waarom moet ik een aangifte of melding doen?

Als je wilt dat een bevoegde instantie jouw probleem helpt op te lossen, moeten ze je probleem wel kennen. Door actief aangifte te doen of een melding te maken, kan een instantie aan de slag om je te helpen. Daarnaast help je ook andere ondernemers door het doen van aangifte of een melding. Want ook al wordt jouw probleem uiteindelijk niet opgelost, misschien dat in de toekomst andere ondernemers wel geholpen zijn met de informatie die je aan de instanites verstrekt hebt. 

Dit kan je direct doen

  • Datalek melden

    De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft beleidsregels over de meldplicht datalekken opgesteld. Deze beleidsregels zijn bedoeld om jou als ondernemer te helpen bij het bepalen of er sprake is van een datalek dat je moet melden bij de AP en eventueel aan de betrokkenen. Je kunt de beleidsregels als PDF downloaden*.

    Weet je al dat je onder de meldplicht valt? Dan kun je een datalek melden via het meldloket datalekken* van de AP. Lukt het niet om via het meldformulier te melden? Dan kun je jouw melding doen via faxnummer 070 - 888 85 01. Let op: datalekken melden per fax is uitsluitend bedoeld voor die situaties waarin het niet mogelijk is om met het formulier het datalek te melden. Op p. 51-54 van de beleidsregels meldplicht datalekken* vind je de gegevens die je in jouw melding moet opnemen.

    *Door op de links met een sterretje te klikken, word je naar een externe website gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.

    Weet je of je een datalek moet melden?

    Ja, dat weet ik
    Ja, dat heb ik gedaan print
    Open Sluit