Klant- en persoonsgegevens

Wat zijn klant- en persoonsgegevens?

Als ondernemer verzamel je namen, postcodes, geboortedata, telefoonnummers en e-mailadressen van personen en klanten. Vaak komen hier nog bank- en creditcardgegevens bij.

PraatjePlaatje_vinkje.png

Op 1 januari 2016 is de meldplicht datalekken voor organisaties en bedrijven ingegaan

Waarom moet ik klant- en persoonsgegevens beschermen?

Hoe je als bedrijf om moet gaan met klant- en persoonsgegevens is vastgelegd in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens vind je de volledige tekst. De omgang met klant- en persoonsgegevens is niet alleen een juridische kwestie, maar ook een vertrouwenskwestie. De betrouwbaarheid van je bedrijf loopt een deuk op als je klant- en persoonsgegevens gestolen worden of op internet worden gepubliceerd.

Lees meer

Privacy_beveiligen_van_klant-_en_personeelsgegevens.pdf

Dit kan je direct doen

  • 9 tips om gegevens van klanten en betalingen veilig te verwerken

    1. Als je producten of diensten via internet verkoopt, moet je webwinkel voldoen aan de Wet verkoop op afstand. Dit houdt onder andere in dat je als verkoper een informatieplicht hebt en je klant het recht heeft om de koopovereenkomst te laten ontbinden binnen zeven werkdagen na ontvangst van het product. Kijk voor meer informatie over de regels en verplichtingen die bij de Wet verkoop op afstand horen op de website van MKB Servicedesk*.
    2. Zorg voor tenminste een basisbeveiliging van de server waar je website draait. Vraag na welke maatregelen je provider heeft genomen en/of aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn.
    3. Als je zelf een webserver hebt en onderhoudt, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de veiligheid ervan.
    4. De software die de website gebruikt voor bijvoorbeeld het afhandelen van formulieren of een bestelapplicatie moet getest worden op veiligheid. Hiervoor is je IT-leverancier in principe verantwoordelijk. Vraag hem naar de beveiliging van de applicaties.
    5. Zorg ervoor dat de betaling van je producten goed geregeld is om fraude te voorkomen. Voorbeelden van veilige betaalmethodes zijn iDEAL* en PayPal*. Biedt je klant tenminste één mogelijkheid van achterafbetaling, bijvoorbeeld per acceptgiro.
    6. Gebruik een beveiligde verbinding op pagina’s waar persoonsgegevens worden verwerkt, zoals contactformulieren, inlogpagina’s en tijdens het bestelproces.
    7. Twijfel je over de beveiliging van je website of webapplicaties, schakel dan een deskundige in. Je kunt je website ook laten testen en beoordelen door een externe partij die gespecialiseerd is in 'web security audits'.
    8. Zorg dat je inzicht hebt in de privacyrisico's van je producten en diensten: zijn deze in lijn  met de AVG? 
    9. Je kunt je aansluiten bij Thuiswinkel Waarborg. Leden worden jaarlijks gecertificeerd, waarbij gelet wordt op de werkwijze en de voorwaarden van een webwinkel en in hoeverre die in overeenstemming zijn met de relevante wet- en regelgeving. Met het keurmerk van Thuiswinkel Waarborg win je het vertrouwen van je klant. Bezoek voor meer informatie de website van Thuiswinkel Waarborg*.

     

    Heb je de 9 tips gelezen?

    Ja, dat heb ik gedaan
    Ja, dat heb ik gedaan print
    Open Sluit