Onderwerpen
Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig
Is je e-mail wel goed beveiligd? Alleen een lang en uniek wachtwoord is niet meer voldoende. Steeds vaker kunnen cybercriminelen dat omzeilen en daarmee komt je online identiteit in gevaar.
Beveilig je e-mail met inloggen in twee stappen
Met toegang tot je e-mail kunnen cybercriminelen persoonlijke informatie vinden, berichten sturen uit jouw naam of wachtwoorden van je andere accounts opvragen, zoals je socials of online winkels.
En Je e-mail geeft toegang tot andere accounts
Je hebt vast accounts bij heel veel platforms, van social media tot webshops. Die zijn beveiligd met een gebruikersnaam en een wachtwoord dat je via je e-mail kan wijzigen. Als een crimineel toegang heeft tot je e-mail kan deze een nieuw wachtwoord aanvragen en zo inbreken op je andere accounts. En dat kan zorgen voor onaangename verrassingen, zoals bestellingen op jouw naam, privé DM's die uitlekken of je game-account dat wordt gehackt.
Beveilig daarom je e-mail met inloggen in twee stappen - ook wel 2fa
.
Hoe stel ik inloggen in twee stappen (tweestapsverificatie) in?
Zo stel je het in
Door het instellen van inloggen in twee stappen (ook wel bekend als 2-Factor Authenticatie, 2FA of tweestapsverificatie) voeg je een extra beschermingslaag toe aan je account of app.
Als je wil inloggen, moet je niet alleen je wachtwoord invullen, maar daarna nóg eens bevestiging dat jij het echt bent. Zo ben je moeilijker te hacken.
Voor bijna ieder account kan je tweestapsverificatie instellen. Voor sommige accounts is het zelfs verplicht.
Ga naar de pagina
Instellen per platform of app
Hieronder vind je de links naar de meest gangbare accounts waar je inloggen in twee stappen in kan stellen.
Apple
Facebook
Gmail (Google account)
Instagram
KPN
LinkedIn
Outlook/Hotmail/Microsoftaccount
SnapChat
TikTok
VodafoneZiggo
WhatsApp
Yahoo
Voor BeReal is inloggen in 2 stappen standaard ingesteld.
De drie belangrijkste risico's:

Accountdiefstal
Je social media-account en al je DM’s, posts en contacten zijn natuurlijk waardevol en bijna onvervangbaar. Als iemand toegang krijgt tot je account en je wachtwoord verandert, kan je het niet altijd makkelijk rechtzetten.

Financiële schade
Hackers kunnen je e-mail gebruiken om toegang te krijgen tot platforms waar je een online tegoed hebt staan, zoals credits die je hebt gekocht voor een game. Ook kunnen ze via een webshop waar jij je creditcard (of andere betaalmethode) aan hebt gekoppeld, bestellingen plaatsen.

Reputatieschade
Er kunnen bijvoorbeeld foto’s of video’s worden gestolen uit jouw privé-berichten die je liever voor jezelf had gehouden. Of een privégesprek met gevoelige, persoonlijke informatie wordt online gedeeld met anderen.
Lukt het niet alleen?
Bij de DigiHulplijn of een Informatiepunt Digitale Overheid helpen ze je graag.

Je kan bellen met de DigiHulplijn. Zij kunnen je helpen met het instellen van inloggen in twee stappen.
Bel de DigiHulplijn. 0800 1508

Ook kan je terecht bij een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Daar helpen ze je met algemene vragen over zaken op je computer of je mobiele telefoon.
Meer over Veilig inloggen
Hoe stel ik inloggen in twee stappen (tweestapsverificatie) in?
Hoe vraag ik een (nieuwe) DigiD aan?
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?
Is gezichtsherkenning veiliger dan een wachtwoord?
Mag ik mijn DigiD delen met iemand die mijn online zaken regelt?
Mijn WhatsApp is gehackt
Moet ik tweestapsverificatie voor DigiD instellen?
Wat is biometrische authenticatie? En wanneer gebruik je het?
Wat is een security key?
Wat is een sterk wachtwoord?
Wat is tweestapsverificatie en hoe stel ik het in?
Kan ik een website mijn wachtwoord laten onthouden?