Hoe herken ik een vals telefoontje?

Wees alert bij mails of telefoontjes van organisaties zoals je bank. Helemaal als er om gegevens of geld wordt gevraagd.
Lees meer
Soms word je gebeld door iemand die zegt dat hij van je bank is, van je internetprovider of van een computerbedrijf. Die persoon klinkt vaak vriendelijk of juist dringend. Hij zegt bijvoorbeeld dat er iets mis is met je bankrekening of je computer. Daarna vraagt hij om je persoonlijke gegevens of wil hij toegang tot je computer of telefoon. Let op: dit kan een oplichter zijn. Echte bedrijven vragen dit nooit zomaar aan de telefoon.

Hier lees je waar je op moet letten. Zo weet je wanneer je te maken hebt met een neptelefoontje en wat je dan het beste kunt doen.

  • De oplichter vraagt om je persoonlijke gegevens
    Doet iemand zich aan de telefoon voor als een medewerker van jouw bank? En zegt hij of zij dat je rekening is geblokkeerd of je instellingen voor internetbankieren niet goed staan? Vraagt deze persoon je om je rekeningnummer en inloggegevens.
    Een helpdeskmedewerker belt jou niet! Geef je persoonlijke gegevens niet af en laat je niet ompraten of intimideren. Kap het gesprek af en verbreek de verbinding. Zoek het telefoonnummer van de bank op (gebruik niet het telefoonnummer dat de beller je heeft gegeven) en check of ze je echt hebben gebeld. Bij sommige banken kan je in je bank-app controleren of er echt iemand van de bank met jou belt.
  • De oplichter vraagt om toegang tot je apparaten
    Krijg je telefoon van de klantenservice van je internetprovider, een softwarebedrijf of de fabrikant van de computer, tablet of smartphone die je vertelt dat er een probleem is? Vraagt diegene aan je om vanaf afstand toegang te geven tot je apparaten om hard- of softwareproblemen op te lossen?
    Doe dit nooit zomaar en ga ook niet naar een website waar je software moet installeren om de problemen op te lossen. Verbreek bij twijfel de verbinding en check bij de internetprovider, het softwarebedrijf of de computerfabrikant of ze je echt hebben gebeld. Zoek zelf het nummer op in bijvoorbeeld een factuur of op de website van het bedrijf.