Hoe herken ik een vals telefoontje?

Wees alert bij telefoontjes van organisaties zoals je bank. Helemaal als er om gegevens of geld wordt gevraagd.
Lees meer
Soms word je gebeld door iemand die zegt dat hij van je bank is, van je internetprovider of van een computerbedrijf. Die persoon klinkt vaak vriendelijk of juist dringend. Hij zegt bijvoorbeeld dat er iets mis is met je bankrekening of je computer. Daarna vraagt hij om je persoonlijke gegevens of wil hij toegang tot je computer of telefoon. Let op: dit kan een oplichter zijn. Echte bedrijven vragen dit nooit zomaar aan de telefoon.

Signalen

Hier lees je waar je op moet letten. Zo weet je wanneer je te maken hebt met een neptelefoontje en wat je dan het beste kunt doen.

  • De oplichter vraagt om je persoonlijke gegevens
    Doet iemand zich aan de telefoon voor als een medewerker van jouw bank? En zegt hij of zij dat je rekening is geblokkeerd of je instellingen voor internetbankieren niet goed staan? Vraagt deze persoon je om je rekeningnummer en inloggegevens.
    Een helpdeskmedewerker belt jou niet! Geef je persoonlijke gegevens niet af en laat je niet ompraten of intimideren. Kap het gesprek af en verbreek de verbinding. Zoek het telefoonnummer van de bank op (gebruik niet het telefoonnummer dat de beller je heeft gegeven) en check of ze je echt hebben gebeld. Bij sommige banken kan je in je bank-app controleren of er echt iemand van de bank met jou belt.
  • De oplichter vraagt om toegang tot je apparaten
    Word je gebeld door de klantenservice van je internetprovider, een softwarebedrijf of de fabrikant van de computer, tablet of smartphone die je vertelt dat er een probleem is? Vraagt diegene aan je om vanaf afstand toegang te geven tot je apparaten om hard- of softwareproblemen op te lossen?
    Doe dit nooit zomaar en ga ook niet naar een website waar je software moet installeren om de problemen op te lossen. Verbreek bij twijfel de verbinding en check bij de internetprovider, het softwarebedrijf of de computerfabrikant of ze je echt hebben gebeld. Zoek zelf het nummer op in bijvoorbeeld een factuur of op de website van het bedrijf.

Telefoonnummers blokkeren

Ben je gebeld of ontvang je berichten van een nummer dat je niet vertrouwt of waarvan je weet dat het een vals bericht is? Je kan telefoonnummers blokkeren via www.payinfo.nl of volg de stappen in de links hieronder.

Melden

Je kan het valse telefoontje melden bij de Fraudehelpdesk en bij de organisatie waar het valse telefoontje vandaan leek te komen. Het is belangrijk om dit te melden. Zo kan de organsisatie van wie de naam gebruikt wordt om mensen op te lichten zijn klanten waarschuwen.

Door alle meldingen die de Fraudehelpdesk krijgt, weten zij wat de laatste ontwikkelingen zijn. Duikt er een nieuwe vorm van fraude op? Hebben oplichters een nieuwe aanpak gevonden? Dan kunnen ze daar direct voor waarschuwen. De Fraudehelpdesk doet verslag aan het ministerie van Justitie en Veiligheid. Zo is er meer inzicht in wat er speelt op het gebied van fraude.

Hoe en waar kan ik een nepmail of neptelefoontje melden?