13-08-2024
Proefabonnement afgesloten bij een datingsite? Pas op voor valse incassobrieven
Neem je een proefabonnement bij een (buitenlandse) datingsite? Wees dan voorzichtig voor (onterechte) incassobrieven, zegt het Europees Consumenten Centrum (ECC). Online zijn er veel klachten over mensen die vroeger gratis proefabonnementen hadden bij (buitenlandse) datingsites en nu incassobrieven krijgen. Lees verder >
Oktober is weer cybersecuritymaand
Alert Online gaat tijdens de cybersecuritymaand aan de slag en roept bedrijven op om hun medewerkers, in de keten, hun relaties en klanten bewust te maken van cybersecure gedrag. Door onder andere. het geven van workshops, masterclasses en lezingen, of de organisatie van quizzen en oefeningen voor de eigen medewerkers, dan wel in de keten. Lees verder >
Pas op voor CEO-fraude in de vakantieperiode
De Fraudehelpdesk waarschuwt dat in de vakantieperiode het risico op CEO-fraude groter is. Dan zijn leidinggevenden minder bereikbaar en kunnen medewerkers minder alert zijn op verdachte verzoeken. Cybercriminelen maken gebruik van deze kwetsbaarheid om dringende en geloofwaardige betalingsopdrachten te versturen, in de hoop dat medewerkers snel handelen zonder eerst te controleren bij een collega of leidinggevende.
Olympische Spelen zorgen voor meer fraude
Ook signaleert de Fraudehelpdesk dat er tijdens de sportzomer meer sprake is van fraude. Fraudeurs weten handig gebruik te maken van de massale afleiding. Terwijl de ogen van miljoenen Nederlanders gericht zijn op het televisiescherm, infiltreren zij in systemen, stelen gegevens en misleiden goedgelovige slachtoffers. Valse tickets, nep-webshops met sportartikelen, en phishingmails die verband houden met de Olympische Spelen zijn slechts enkele voorbeelden van hoe criminelen misbruik kunnen maken van de sportzomer.
Halfjaarcijfers Fraudehelpdesk
De Fraudehelpdesk heeft in januari tot en met juni 2024 29.802 meldingen ontvangen van fraude. 4324 financieel gedupeerden meldden € 27.073.498 aan financiële schade. Dat betekent een stijging van 44% ten opzichte van de financiële schade in dezelfde periode vorig jaar.
De top 3 meldingen van particulieren zijn:
- Hulpvraagfraude (3.107)
- Webwinkelfraude (2.121)
- Phishing (2.533)
Top 3 schade van particulieren:
- Beleggingsfraude (€ 14 miljoen)
- Helpdeskfraude (€ 5 miljoen)
- Voorschotfraude overig (€ 2 miljoen)
Top 3 meldingen zakelijk:
- Acquisitiefraude (827)
- Misbruik bedrijfsgegevens (329)
- CEO-fraude (102)
Top 3 schade zakelijk
- Misbruik bedrijfsgegevens ( > € 652.000)
- Factuurfraude ( > 427.000)
- Helpdeskfraude bancair ( > € 54.000)