Welke vorm van cybercrime kwam afgelopen maand veel voor? Waar moet je de komende maand extra voor oppassen? In ons cyberbeeld geven we inzicht in de laatste ontwikkelingen.
Cyberbeeld oktober
Contactgegevens van bijna alle politiemedewerkers gestolen
Bij een hack bij de politie zijn de ‘werkgerelateerde contactgegevens’ van bijna alle 65.000 politiemedewerkers gestolen. Het gaat om namen, e-mailadressen en telefoonnummers. De inlichtingen- en veiligheidsdiensten denken dat een ander land de gegevens heeft gestolen. Het is niet duidelijk om welk land het gaat. Lees meer
Cybersecuritybeeld Nederland 2024 van het NCTV
De digitale dreiging voor Nederland is groot en divers, en de digitale risico’s zijn ingewikkeld en zijn met elkaar verbonden. Dat zijn de belangrijkste conclusies van het Cybersecuritybeeld Nederland 2024, opgesteld door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). De risico's kunnen bijvoorbeeld leiden tot storingen die al hebben gezorgd voor grootschalige uitval van systemen. Als veel organisaties afhankelijk zijn van een klein aantal aanbieders kunnen incidenten grote gevolgen hebben, zoals het stil komen te liggen van openbaar vervoer, vliegverkeer of medische zorg. Ook worden cyberaanvallen steeds vaker worden gecombineerd met elkaar of andersoortige aanvallen (zoals misleidingscampagnes). Lees meer bij het NCTV*
Oplichting via Nederlandse telefoonnummers neemt toe
Oplichting via Nederlandse telefoonnummers neemt fors toe. Dat meldt de Fraudehelpdesk. Het gaat om cybercriminelen die met een Nederlands telefoonnummer hun slachtoffers opbellen. Ze doen alsof ze bij een bekend bedrijf werken, zoals Paypal of Klarna. Ze gebruiken steeds vaker een Nederlands (nep)telefoonnummer in plaats van een buitenlands nummer, waardoor mensen minder snel wantrouwend zijn. Lees meer
Politie rolt netwerk op dat persoonsgegevens stal
De politie heeft een netwerk van cybercriminelen dat persoonsgegevens stal uit de lucht gehaald. Het was een internationale actie waarbij in Nederland drie servers offline zijn gehaald. De cybercriminelen maakten gebruik van zogeheten infostealers. Dat is kwaadaardige software die gevoelige informatie van computers steelt, zoals gebruikersnamen en wachtwoorden, maar ook creditcardgegevens en telefoonnummers. De gegevens werden doorverkocht op ondergrondse online marktplaatsen of door de criminelen gebruikt om fraude te plegen. Lees meer op nu.nl*
Ransomware komt vaker voor dan gedacht
Het aantal Nederlandse organisaties dat vorig jaar slachtoffer is geworden van ransomware is groter dan tot nu toe bekend was. Eerder maakte de politie bekend dat er 147 incidenten plaatsvonden. Maar nu heeft de Autoriteit Persoongegevens (AP) laten weten dat zij in die periode 178 meldingen ontvingen. Dit verschil komt waarschijnlijk omdat bedrijven verplicht zijn om een datalek te melden bij de AP, maar niet verplicht zijn om aangifte te doen bij de politie. Lees meer
LinkedIn krijgt boete voor misbruik persoonsgegevens
LinkedIn krijgt namens alle Europese lidstaten een boete van 310 miljoen euro. Het sociale netwerk misbruikte gebruikersgegevens voor gedragsonderzoek en het tonen van reclame. De advertenties die je op LinkedIn te zien krijgt, zijn deels gebaseerd op de informatie die je zelf doorgeeft. Maar het sociale netwerk gebruikt ook informatie over jouw gedrag. Bijvoorbeeld met wie je contact hebt, welke profielen je bekijkt en waar je naar zoekt.Daarnaast hield LinkedIn het surfgedrag van gebruikers buiten het eigen sociale netwerk bij. Voor het gebruik van die gegevens werd niet op de juiste manier toestemming gevraagd. Lees meer op nu.nl*
Veel slachtoffers van beleggingsfraude
Mensen in de leeftijd van 56 tot 65 jaar worden financieel het hardst getroffen door beleggingsfraude. Dat blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk. De totale schade bij deze leeftijdsgroep is € 4.539.002 (gemeten van 1 januari 2024 tot en met 1 augustus 2024).
Bij belegginsfraude wordt het slachtoffer overgehaald om geld te investeren. Deze vorm van fraude is lastig te herkennen, omdat oplichters zich voordoen als bedrijven die helpen met investeringen in bijvoorbeeld aandelen, crypto, bitcoins en goud. De Fraudehelpdesk waarschuwt ook voor ‘recovery-fraude’: de fraudevorm waarbij het slachtoffer hulp vraagt aan een persoon of bedrijf om het verloren geld terug te krijgen, maar opnieuw wordt opgelicht.
Pas op voor nepwebshops
Winkels en webshops maken met de feestdagen voor de deur veel reclame voor kortingen en deals. Online oplichters maken hier ook gebruik van. Pas daarom goed op voor malafide webshops om aankoopfraude te voorkomen. Check bijvoorbeeld de link van de webshop via Scamcheck, lees beoordelingen over de website en kijk naar eventuele keurmerken. Lees meer