SluitenZoeken sluiten

Kogelvis emoji bij misleidende influencer-reclames

24-02-2025

De Stichting Reclame Code (SRC) roept mensen op om met een kogelvis-emoji te reageren onder misleidende reclames van influencers op sociale media. Zo geef je een signaal af aan de influencer dat je het bericht misleidend vindt.

Er bestaan allerlei regels waaraan je moet voldoen wanneer je (online) reclame maakt voor een product. Deze regels liggen vast in de Nederlandse Reclame Code (NCR). De Stichting Reclame Code draagt hieraan bij. Zij zetten zich in voor verantwoord reclame maken, om ervoor te zorgen dat reclames betrouwbaar zijn.
In die regels staat onder andere dat influencers niet zomaar gezondheidsclaims mogen doen, of valse financiële ‘adviezen’ geven.

Gebeurt dit toch? Dan kan je nu een emoji van een kogelvis onder het bericht plaatsen. Zo geef je een signaal af aan de influencer. Tegelijkertijd maak je anderen mensen alert dat het hier om een misleidende reclame gaat.

Lees meer over de actie via hun website: Kogelvis - Stichting Reclame Code