16-02-2021
Mediavaardigheden van kinderen
Veel ouders twijfelen aan de mediavaardigheden van hun kinderen. Met name aan hun vermogen om goed met sociale media om te gaan en hoe ze hun eigen mediagedrag onder controle kunnen houden. Ook echt en onecht van elkaar kunnen onderscheiden, lijkt volgens ouders een belangrijke opgave te zijn voor kinderen om mediaboodschappen goed te kunnen duiden. Toch geven ouders aan relatief weinig te doen aan actieve mediaopvoeding.
Dit blijkt uit de nieuwe Monitor Mediagebruik 7 – 12 jaar die vandaag is gepubliceerd.
Kinderen in de leeftijd 7 tot en met 12 jaar zijn volgens hun ouders ruim 3 uur per dag met media bezig. Ongeveer de helft (48%) van de ouders geeft aan dat hun kind sinds de lockdown beduidend meer achter een beeldscherm zit dan voorheen. Een kwart van de ouders (26%) vindt het lastiger om in deze tijd het mediagebruik van het kind in te perken.
Dialoog over gamen en sociale media
Veel kinderen vinden het ingewikkeld om met hun ouders over gamen en sociale media te praten. Dit blijkt uit een analyse van YoungCrowds (dat is een enquête onder schoolkinderen van groep 7 en 8). De Monitor Mediagebruik 7 – 12 jaar ondersteunt dit. Slechts 27% van de ouders heeft de afgelopen maand met hun kind gepraat over ervaringen op sociale media/internet en 26% heeft het samen gehad over ervaringen tijdens het gamen.
Op 16 februari gaan onderzoeker Peter Nikken, gamer Koen Schobbers en opvoeder (en schrijver) Deirdre van Enthoven onder begeleiding van prinses Laurentien in dialoog over de digitale leefwerelden van kinderen en ouders.
Spelend in gesprek over media met Mediamatties
Om ouders en kinderen te ondersteunen in het gesprek over sociale media en gamen is vandaag Mediamatties* gelanceerd. Mediamatties is een quiz voor ouder en kind. Door samen te spelen op ieder een eigen scherm, krijgen ze een kijkje in elkaars online wereld. Zijn ouder en kind het met elkaar eens, of zijn er ook verschillen? Mediamatties is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met de Alliantie Digitaal Samenleven en VodafoneZiggo, gemaakt door IJsfontein.
Samenbrengen digitale leefwerelden
Het bij elkaar brengen van digitale leefwerelden is het doel van een traject uitgevoerd door Netwerk Mediawijsheid en de Alliantie Digitaal Samenleven, in samenwerking met VodafoneZiggo. Wat vinden kinderen zelf? Hoe kijken ze naar hun digitale leefwereld én naar die van hun ouders? Wat weten ouder en kind eigenlijk van elkaar als het gaat om hun online bezigheden en behoeften?
Lees het volledige persbericht over deMonitor Mediagebruik 7 – 12 jaar* op Mediawijzer.net. Of lees het onderzoeksrapport van de Monitor Mediagebruik*.