SluitenZoeken sluiten

Grote platformdiensten gaan onder Digital Markets Act vallen

11-09-2023

Zes digitale platforms, met in totaal 22 online diensten, moeten vanaf maart 2024 aan de nieuwe Digital Markets Act (DMA) voldoen. Het gaat om Alphabet (Google Search en YouTube), Amazon, Apple (Appstore), ByteDance (TikTok), Meta (Facebook, Instagram en Whatsapp) en Microsoft (Windows en LinkedIn).

Door de DMA kunnen gebruikers van deze platforms straks berichten sturen van de ene naar de andere berichtendienst. Ook mogen de makers van apps niet meer gedwongen worden om het betaalsysteem van appstores te gebruiken. En platforms mogen hun eigen producten of diensten bijvoorbeeld geen voorrang meer geven in de zoekresultaten.

Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat): ‘Deze Europese regels geven ondernemers van klein tot groot meer groeikansen, bevorderen eerlijke concurrentie en beschermen consumenten beter. We zijn door de DMA straks ook minder afhankelijk van deze 6 allergrootste platforms en hun diensten. Daardoor kunnen ondernemers beter zakendoen via het internet en kunnen consumenten gemakkelijker producten kopen en verkopen.”

Wat is de DMA?

De DMA beschermt Europese consumenten en ondernemers. Ook zorgt de wet voor meer concurrentie en keuzevrijheid op digitale markten, en regelt de DMA beter toezicht op bijvoorbeeld fusies en overnames. Nederland is een van de drijvende krachten achter deze nieuwe Europese concurrentieregels geweest.