SluitenZoeken sluiten

Vrijwilligers van de PCOB ouderenbond geven tips.

19-04-2021

Hoe kan je senioren het beste helpen met hun digitale vragen?

De PCOB Ouderenbond maakt zich sterk voor een samenleving waarin senioren volwaardig kunnen meedoen. Zij helpen leden die vragen hebben over hun computer. Wij spraken een aantal vrijwilligers over hun ervaringen en vroegen om tips voor andere vrijwilligers.

Vrijwilligers helpen senioren met hun problemen en vragen rondom computers. Als programma’s niet werken of het instellen van de pc niet lukt, bellen ze op. Afhankelijk van de vraag gaat iemand bij ze langs of worden ze telefonisch geholpen. Het laatste jaar wordt er steeds meer gebruik gemaakt van ‘hulp op afstand’: via een programma kan de vrijwilliger decomputer van mensen overnemen en op die manier meekijken en helpen.

Ondersteuning is nodig

De meeste mensen die bij een van de vrijwilligers terecht komen zijn 75+. Onder deze groep is weinig inzicht in het gebruik van de computer of laptop. Termen als Windows, browsers en updates zegt hen meestal niks. Zodra er dan een probleem ontstaat met de computer, komen ze er vaak in hun eentje niet uit. Ondersteuning van deze groep mensen blijft daarom hard nodig. “Veel ouderen kunnen of willen namelijk niet telkens terugvallen op hun kinderen.”

Tips

Voor vrijwilligers die ook met ouderen werken, hier een aantal tips. Het valt de laatste jaren op dat bij veel mensen de Windows-updates niet goed zijn uitgevoerd. “Eén van de oorzaken is het toenemend gebruik van laptops, waarbij telkens na gebruik de klep wordt gesloten. Hierdoor kunnen de updates niet worden uitgevoerd. Het woord ‘updates’ zegt ze vaak niets. Adviseer mensen om minimaal één keer per week de laptop een volle dag aan te laten staan, met de klep omhoog. Zo krijgt Windows voldoende tijd om de updates op te halen en te installeren.”

Ook rondom spoofing een belangrijk advies. Vertel mensen dat het heel belangrijk is om stellig te zijn. Niet netjes vragen: ‘vindt u het goed als ik even ophang en zelf de bank bel om te vragen of dit klopt?’ Nee, wees duidelijk en direct: ‘ik ga nu ophangen en eerst bij mijn bank controleren of dit verhaal wel klopt’. Ben je ervan overtuigd dat het foute boel is, hang dan gelijk op.

Brochure voor vrijwilligers

Help jij zelf als vrijwilliger senioren met hun online veiligheid? Het ministerie van Justitie en Veiligheid, de politie, het CCV en zes ouderenorganisaties hebben de handen ineengeslagen en een brochure ontwikkeld met verschillende methodes en tips om oplichting te voorkomen.

Meer over dit onderwerp