NVB komt met campagne: "Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude"

13 oktober 2025

Op maandag 13 oktober lanceert de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) de nieuwe campagne ‘Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude’. Deze campagne moedigt mensen aan om te luisteren naar hun onderbuikgevoel.

Online fraude leidt jaarlijks tot miljoenen euro’s schade en laat diepe emotionele sporen achter bij slachtoffers, door schaamte en verdriet. Daarom vindt de NVB dat we meer aandacht moeten besteden aan emoties tijdens de fraude zelf, waardoor slachtoffers het eerder kunnen herkennen.

Fraudeurs maken namelijk gebruik van psychologische trucs om mensen te beïnvloeden. Ze maken je bijvoorbeeld bang zodat je denkt je geld te verliezen, of ze proberen je te verleiden met een aanbod dat te mooi is om waar te zijn. Mensen worden kwetsbaarder als er emoties bij komen kijken, maar dit gevoel kan je dus ook helpen. "Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude" leert mensen om fraude te herkennen aan het gevoel dat fraudeurs bij hen oproepen. En om dát gevoel te zien als een waarschuwing tegen fraude.

De campagne van de NVB loopt tot eind november op de radio, in podcasts, op social media en in print.

Dus, geschrokken van een vreemd belletje van de bank? Bang om je online liefje te verliezen als je geen geld overmaakt? Overdonderd door een gegarandeerde cryptowinst? Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude!

Ga naar de website van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB)
NVB je gevoel