Oplichters proberen via valse berichten simkaart over te nemen

19 juni 2025

Oplichters proberen via telefoontjes en sms-berichten namens Odido en KPN jouw simkaart over te nemen. In deze gesprekken wordt verteld dat jouw simkaart moet worden ‘gevalideerd’. Of dat de kaart - zogenaamd vanwege nieuwe wetgeving - dringend moet worden omgezet naar een eSIM (embedded SIM: digitale ingebouwde simkaart), om afsluiting te voorkomen.

Waar moet je op letten?

Het verhaal van de nep-Odido-medewerkers verschilt soms iets. Soms wordt een sms gestuurd met een link. Via die link wordt gevraagd je e-mailadres door te geven. Daarop ontvang je een e-mail met verzoek je wachtwoord te wijzigen. Dit is een valse mail en geeft de oplichters toegang tot je simkaart. Of je ontvangt een mail van Odido om via een linkje een eSIM aan te vragen. De nep-medewerker vraagt je dan deze mail door te sturen naar een vals e-mailadres dat zij zelf beheren. Ook zou de app van de provider van je telefoon verwijderd moeten worden.

Bericht ontvangen?

Ontvang je een soortgelijk bericht? Verwijder de sms dan of hang op. Je provider stuurt geen sms-berichten over een vervallen simkaart. Ook belt de provider nooit om je te vragen een simkaart of een overstap naar een eSIM goed te keuren.

Wat moet ik doen als ik slachtoffer ben?

  • Maak een melding hiervan bij de Fraudehelpdesk.
  • Heb je geklikt en gegevens doorgegeven? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk voor persoonlijk advies. Bel met 088 - 7867372
  • Ben je de controle over je simkaart kwijt, neem dan zo snel mogelijk contact op met jouw provider.
  • Blijf altijd goed opletten op verdachte en onbekende telefoontjes.

Lees hier meer over phishing:

Wat is phishing?

Hoe en waar kan ik een nepmail of neptelefoontje melden

Zo herken je een nepbericht of vals telefoontje