Nepmails lijken bedriegelijk echt en soms open je onoplettend een e-mail. Daarom kan het openen van een nepmail en het klikken op een link in die mail iedereen overkomen.
Ik heb een nepmail geopend en op een link geklikt
Oplossing:
-
print
Ik heb op een een link geklikt in een valse e-mail
Wat moet ik nu doen?
- Vul geen gegevens in en klik de website weg
- Heb je betaalgegevens verstrekt of inloggegevens voor de bank? Bel direct het alarmnummer van je bank (24 uur per dag bereikbaar)
- Stuur de e-mail of het bericht door naar De Fraudehelpdesk
- Doe aangifte bij de politie. Aangifte doen bij de politie is erg belangrijk om de daders op te kunnen sporen en om beter inzicht te krijgen in de grootte van het probleem.
-
print
Meld een nepmail of telefoontje
Je bank of andere instantie zal nooit per e-mail of telefoon naar inloggegevens of andere persoonlijke codes vragen. Werd hier wel naar gevraagd in een e-mail of telefoontje van iemand die zich voordeed als een medewerker van je bank of een andere instantie? Reageer er niet op en verwijder de e-mail. Je hebt te maken met phishing.
Verander ook direct je bankcodes. Ben je al geld kwijt, maar ben je volgens de bank zorgvuldig geweest en heb je de fraude direct na het constateren gemeld, dan krijg je meestal je geld terug. En geef aan je bank of andere instantie door dat je een nepmail of neptelefoontje hebt gekregen.
Bank of andere instantie
Benader je bank via dit e-mailadres:- ABN AMRO Bank: valse-email@nl.abnamro.com
- ING Bank: valse-email@ing.nl
- Rabobank: valse-email@rabobank.nl
- SNS Bank: valse-email@sns.nl
- ICS-/ABN AMRO creditcards: valse-email@icscards.nl
- Aegon: valse-email@aegon.nl
- ASN: valse-email@asnbank.nl
- KNAB: valse-email@knab.nl
- Regiobank: valse-email@regiobank.nl
- Triodos Bank: valse-email@triodos.nl
Ook andere organisaties hebben speciale e-mailadressen om een nepmail of neptelefoontje te kunnen melden:- Belastingdienst: valse-email@belastingdienst.nl
- Intrum Justitia infonl@intrum.com, vermeld in de onderwerpregel van je e-mail 'Fraude'
- KPN: valse-email@kpn.com
- Marktplaats: valse-email@marktplaats.nl
- NS, Nederlandse Spoorwegen: valse.email@ns.nl
- OV-chipkaart.nl: valse-email@ov-chipkaart.nl
- Mijn Overheid: valse-email@mijn.overheid.nl
- DigiD:valse-email@digid.nl
- Ziggo: phishing@ziggo.nl
Fraudehelpdesk
Meld nepmail zoals afpersmail waarbij je geen geld bent kwijtgeraakt bij de Fraudehelpdesk*.Politie
Ben je geld kwijtgeraakt of heb je ransomware of spyware op je computer gekregen, doe dan direct aangifte bij de politie*. Vraag bij het maken van een afspraak om aangifte te doen altijd om de aanwezigheid van een digitaal rechercheur. Dat helpt bij het formuleren van de aangifte en zorgt dat de aangifte zo compleet mogelijk wordt opgenomen.Spam
Dien een klacht in via het spamformulier op de website van Autoriteit Consument en Markt*.*Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad
-
print
Voer een virusscan uit
Paniek is niet nodig als je een nepmail hebt geopend en misschien ook op een link hebt geklikt in die e-mail. Het hoeft niet zo te zijn dat je bankrekening meteen is leeggeroofd en je identiteit hoeft ook niet meteen gestolen te zijn. Voer wel direct een virusscan uit om te controleren of je computer echt niet besmet is met een virus en verdere risico's uit te sluiten. Zorg er altijd voor dat je de laatste versie van de virusscanner hebt gedownload, zodat de nieuwste bedreigingen worden herkend bij het scannen. Kijk hier voor de beste virusscanners en hoe je een virusscan direct kan uitvoeren.
*Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.