Wie lopen risico op een (D)DoS-aanval?
(D)DoS-aanvallen zijn vaak gericht op websites van grote commerciële bedrijven, banken en creditcardmaatschappijen of e-maildiensten. Het doel is dan de bedrijven af te persen voor een groot geldbedrag. Particuliere websites zullen minder snel doelwit zijn van dergelijke aanvallen, omdat er geen commercieel belang is.
Het komt ook voor dat het doel van een (D)DoS-aanval idealistisch is. Activistische partijen uiten zo hun woede over bepaalde activiteiten van een commercieel bedrijf, financiële dienstverlener, zorginstelling, nutsbedrijf of de publieke sector. Middelgrote of kleine bedrijven kunnen in de toekomst ook vaker doelwit zijn.
Tot slot worden (D)DOS-aanvallen vanuit politieke motieven uitgevoerd. De aanvallen worden nog steeds veel gebruikt in het voeren van cyberoorlogen.
Wat kan je doen als je slachtoffer bent van een (D)DoS-aanval?
Niet één (D)DoS-aanval is hetzelfde én een (D)DoS-aanval is niet te voorkomen. Bedrijven kunnen wel zorgen voor een (D)DoS-reponsplan om zo de impact van de (D)DoS-aanval te beperken. Op de website van Het Digital Trust Center vind je maatregelen die je kunt treffen om de kans op een (D)DOS-aanval te verkleinen.