Heb je iets gekocht in een webwinkel, maar niets ontvangen, ook niet nadat je contact met de webwinkel hebt opgenomen? Het kan zijn dat je slachtoffer bent van internetoplichting. Onderneem dan direct actie.
Ik heb iets gekocht in een webwinkel, maar niets ontvangen
Oplossing:
-
print
Ik heb mijn aankoop niet ontvangen
Wat je kan doen, hangt af van de oorzaak. Je kunt gebruikmaken van het herroepingsrecht. Hiermee kun je binnen 14 dagen je koop ongedaan maken als je online winkelt.
Als je slachtoffer bent geworden van een nep-webshop of aankoopfraude, kan je aangifte doen bij de politie.
Check voordat je iets besteld of de webshop betrouwbaar is. Heb je iets gekocht in een webwinkel, maar niets ontvangen, ook niet nadat je contact met de webwinkel hebt opgenomen? Het kan zijn dat je slachtoffer bent van aankoopfraude. Onderneem dan direct actie.
Voordat je iets bestelt, is het handig om te controleren of een webshop betrouwbaar is. Lees hier onze tips waar je op kunt letten.
Als je iets hebt besteld, het niet ontvangt en de klantenservice niet reageert, kan je gebruikmaken van het herroepingsrecht. Hiermee kun je binnen 14 dagen je koop ongedaan maken als je online winkelt. Dit doe je door een brief of mail te sturen aan het bedrijf. Daarin schrijf je dat je je geld terug wilt ontvangen binnen de wettelijke termijn van 14 dagen.
Is deze periode voorbij? Dan geldt de wettelijke levertijd van 30 dagen. Daarna moet je de webshop de kans geven om alsnog te leveren. Bij de Consumentenbond lees je meer over je rechten bij een online aankoop.
Vermoed je dat je slachtoffer bent van fraude?
Het kan ook dat je slachtoffer bent geworden van een nepshop en/ of heb je te maken met aankoopfraude. Aankoopfraude is wanneer je iets hebt besteld en betaald bij een webwinkel, maar dit nooit geleverd wordt.
- Doe aangifte bij de politie
- Maak een melding bij de Fraudehelpdesk
- Check je betaalmethode. Soms wordt er een kopersbescherming geboden en kan je je geld terugkrijgen
- Creditcard: check de voorwaarden bij jouw betaaldienst.
- PayPal: PayPal Aankopersbescherming helpt je als je iets hebt besteld dat je niet hebt ontvangen.
- Buckaroo: Denk je dat je bent opgelicht voor een webshop? Dan kun je contact opnemen met Buckaroo. Buckaroo bemiddelt dan tussen jou en de webwinkel.
- Mollie: Als je lang geen contact krijgt met de webshop, kun je bij Mollie de webshop rapporteren. Mollie verzamelt klachten, onderzoekt deze en onderneemt actie als dat nodig is.