SluitenZoeken sluiten

Wat is Tikkiefraude (betaalverzoekfraude)?

Tikkiefraude (betaalzoekfraude) is een vorm van via een vals betaalverzoek. De oplichter vraagt je 1 cent via Tikkie over te maken, zogenaamd ter controle.

Antwoord:

  • print

    Tikkiefraude

    Bij Tikkiefraude (betaalverzoekfraude) vraagt iemand je tijdens een online aankoop een klein bedrag via Tikkie over te maken, meestal 1 cent. De oplichter wil zogenaamd controleren of je wel te vertrouwen bent. Maar als je op de link klikt, beland je op een nepwebsite. Dat is vaak een bankomgeving die heel echt lijkt. De oplichter kan nu met je meekijken en zien hoe jij je bank-inloggegevens invoert. Nu hij al je gegevens heeft, kan hij moeiteloos geld van je bankrekening halen. 

    De meeste Tikkiefraude vindt plaats op veilingsites, zoals Marktplaats. Je ontvangt dan via WhatsApp, e-mail of de chat van Marktplaats een nep betaalverzoek dat nauwelijks van echt te onderscheiden is. Valse betaalverzoeken kunnen ook namens een bank, zoals iDeal of het online betaalplatform van Marktplaats worden gestuurd. 

    Hoe herken je Tikkiefraude?

    • Als een onbekende je vraagt om 1 cent over te maken, kan je daar maar beter niet op in gaan. Ook niet als er een link via WhatsApp of mail wordt verstuurd. 
    • Controleer altijd het webadres van de link met het betaalverzoek. Tikkie heeft maar een webadres en dat is: www.tikkie.me. Valse website varianten zijn: tlkkie.nl (met een l in plaats van een i) of tikkie-betaal.verzoek.com/home/index.
    • Zorg dat het contact met de koper of verkoper via het officiële platform, bijvoorbeeld Marktplaats, verloopt. Ga dus niet op WhatsApp, mail of sms over.
    • Zit er haast bij of voel je je onder druk gezet? In veel gevallen klopt er dan iets niet.
    • Is het aanbod ‘te mooi om waar te zijn’? Ook dan klopt er vaak iets niet.
    • Controleer voor de zekerheid de verkopergegevens*. Dan weet je of er meldingen over de koper of verkoper zijn gedaan.

    Opgelicht?

    Ben je opgelicht en slachtoffer van Tikkiefraude? Ga dan meteen over tot actie.

    • Neem contact op met de helpdesk* van Tikkie en je bank. Als er sprake is van fraude, zal je bank proberen het geld terug te halen.
    • Verzamel bewijzen van je bankafschriften en de communicatie met de oplichter. Lees ook dit bericht over WhatsApp-fraude*. 
    • Doe melding bij de Fraudehelpdesk*.
    • Doe aangifte* bij de politie.

    *Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.