SluitenZoeken sluiten

Moet ik voor mijn medewerkers regels opstellen rond sociale media?

Bij alle vormen van communicatie is het van belang om een aantal regels vast te leggen binnen je bedrijf. Sociale media vormen hier geen uitzondering op. Wat geldt voor telefonisch, brief- of kun je voor je personeel uitbreiden met contact via sociale netwerken. Door het beleid voor sociale media te integreren, voorkom je dat je in de waan van de dag vergeet aanpassingen te maken als er weer een nieuw medium bijkomt en weet iedereen dat alle normen voor alle vormen van communicatie gelden.

Antwoord:

  • print

    Checklist sociale media-beleid

    • Klanten en zakelijke relaties worden altijd respectvol bejegend; ook als ze ongelijk hebben, agressief of onredelijk zijn.
    • Iedereen ontvangt altijd op redelijke termijn een reactie; als jij en je medewerkers het druk hebben, bevestig dan in ieder geval de ontvangst van het bericht. En als het langer dan normaal duurt, stel je de klant of zakelijke relatie hiervan op de hoogte.
    • Op geen enkele wijze mogen er seksuele, discriminerende, suggestieve, kwetsende of agressieve berichten worden gecommuniceerd.
    • De bedrijfscommunicatiemiddelen mogen slechts beperkt en wanneer het werk/de functie het toelaat gebruikt worden voor privézaken.
    • Het moet altijd duidelijk zijn of men op persoonlijke titel of namens het bedrijf communiceert.
    • Het is op geen enkele wijze toegestaan vertrouwelijke informatie of gevoelige informatie naar buiten te brengen.
    • Zakelijke contactinformatiebronnen mogen niet automatisch of handmatig gesynchroniseerd worden met sociale media van buitenaf tenzij hiervoor nadrukkelijk toestemming is gegeven.
    • Indien er zaken onduidelijk zijn; eerst overleggen!