SluitenZoeken sluiten

Wat zijn algoritmes?

Je hebt er vast wel eens over gehoord: Algoritmes. We worden gewaarschuwd dat ze bepalen wat je leest, bestelt en misschien zelfs denkt. Maar wat is het precies? 

Antwoord:

  • print

    Om met een definitie te beginnen: een algoritme is: ‘een wiskundige formule die een eindige reeks instructies geeft om van een begintoestand tot een beoogd einddoel te komen’. Maar veel belangrijker is, wat doen ze? Een algoritme zorgt er op de achtergrond voor dat websites kunnen inspelen op jouw behoeften, oftewel, ze doen een voorspelling over wat jij interessant vindt. Op die manier kunnen websites (en de organisatie hierachter) jou als bezoeker of volger ook sturen in je gedrag op internet. Ze laten je dingen zien die erg lijken op iets dat je in het verleden geliket, gedeeld of gekocht hebt.

    Algoritmes zijn overal
    Algoritmes vind je overal, denk aan Facebook, Twitter, websites waar je een reis of een hotel boekt en Spotify. Maar ook datingsites als Tinder en de zoekmachines van Google maken gebruik van algoritmes. Deels is dat handig. Als jij alleen maar klassieke muziek houdt, is het fijn dat Spotify je vooral klassieke stukken als tip geeft. En als je heel erg houdt van grappige kattenfilmpjes, ben je misschien blij als Facebook je elke dag weer een paar nieuwe filmpjes laat zien. 

    Werking
    Hoe algoritmes werken, is goed uit te leggen aan de hand van je Facebooktijdlijn. Stel, jij houdt dus van grappige dierenfilmpjes en je liket elke dag wel een paar kattenfilmpjes. Het doel van Facebook is bijvoorbeeld meer interactie tussen gebruikers. Dan is de taak van het algoritme om die interactie zo eenvoudig te maken. Dus laat het algoritme je steeds nieuwe kattenfilmpjes zien. Als jij nu video’s gaat liken over vrouwenvoetbal, dan kan het algoritme zich aanpassen en je voortaan naast kattenfilmpjes ook steeds meer vrouwenvoetbalfilmpjes in je tijdlijn laten zien.
    Een ander goed voorbeeld is een zoekmachine op internet. De resultaten die jij te zien krijgt als je een zoekterm invoert in bijvoorbeeld google, kunnen afwijken van wat een ander te zien krijgt bij dezelfde zoekterm. Er worden namelijk relevante resultaten getoond die zijn gebaseerd op jouw zoekgeschiedenis.

    Aanpassingen
    Een algoritme heeft dus een eigen reeks van acties, maar is ook ingesteld op zogenoemde ‘mogelijke handelingen’. Dus als je een ander soort berichten gaat liken en delen, dan kan het algoritme daarop inspelen. De formule wordt altijd aangepast aan het doel dat vooraf is bepaald.