Hoe maak ik een back-up in de cloud?

Je back-up in de cloud bewaren kan een goed alternatief zijn voor fysieke opslag, zoals een externe harde schijf of usb-stick. Of als aanvulling daarop. Een externe harde schijf of usb-stick kan namelijk kwijt of beschadigd raken. Bestanden in de cloud zijn altijd en overal beschikbaar.

Antwoord:

print

Maak een back-up in de cloud

  • Keuzehulp clouddienst raadplegen

    Voor meer informatie over werken in de cloud en het kiezen van een clouddienst (als MKB-er) kan je het beste op de website van MKB Nederland kijken. Check hoe je online backup maakt op mkbservicedesk.nl.

  • Wat bepaalt de kwaliteit van de cloudprovider?

    De kwaliteit van de cloudprovider wordt bepaald door vijf onderdelen.

    1. Datacentrum
      De kwaliteit van het datacentrum heeft onder meer te maken met de constructie van het gebouw, de fysieke toegangsbeveiliging, brandbeveiliging, voorzieningen bij stroomuitval, de koeling, milieuvriendelijkheid en duurzaamheid, beschikbaarheid van aansluitingen op het internet.
    2. Computing-infrastructuur
      Bij de kwaliteit van de computing-infrastructuur gaat het om hardware. Belangrijke vragen zijn daarbij of de configuraties bestand zijn tegen uitval en hoe snel men capaciteit kan toevoegen. Ook de toegangsbeveiliging is een aandachtspunt. Ook belangrijk is de kwaliteit van het onderhoud, de opslagsystemen en back-upvoorzieningen.

      Samenwerkende clouddiensten: de complexiteit van clouddiensten maakt het moeilijk om alles in eigen beheer te organiseren. De meeste clouddienst-aanbieders werken dan ook met gespecialiseerde leveranciers voor het datacentrum en de computing-infrastructuur. Bij clouddiensten en -services is bijna altijd sprake van een keten van leveranciers.

      Virtualisatie: Een veel gebruikte technologie voor deze onderlinge infrastructuur is virtualisatie. Daarmee kan een leverancier snel capaciteit bijschakelen en onderhoud plegen aan hardware. Dat gebeurt zonder verstoring van de beschikbaarheid van de clouddiensten voor de gebruikers. Voor clouddienst-aanbieders die alles in eigen beheer doen is die kwaliteit moeilijk haalbaar.

      Tip: zoek uit in de deelnemersvoorwaarden van je provider hoe de borging is van de kwaliteit van het datacentrum, de apparatuur en de mensen. Je kunt over die aspecten gerichte afspraken maken in een Service Level Agreement (SLA).
    3. Organisatie
      Kwaliteit van organisatie (mensen, opleiding, ervaring, beveiliging, support, procedures). Een goed beheer van een datacentrum en de daarin geplaatste systemen vergt een breed takenpakket. Zoals het regelen van de toegangsbeveiliging, zowel tot het gebouw als - via internet - tot de servers, het updaten en beveiligen van de servers en de software, het monitoren en regelen van belasting/capaciteit van het netwerk. Dat vereist goed opgeleide medewerkers en heldere procedures.
    4. Toepassingssoftware
      Kwaliteit van de toepassingssoftware, zoals toegangsbeveiliging, mogelijkheden voor monitoring, uitwisselbaarheid van gegevens. De toepassingssoftware legt bijvoorbeeld vast wie welke gegevens op welke manier verandert. Het bestand waarin deze gegevens staan is een audit-trail.
    5. Juridische aspecten
      Continuïteit (faillissement, calamiteiten, storingen), wettelijke zaken rond eigendomsrecht, auteursrecht, privacy en overstapmogelijkheden.
  • Kiezen tussen een gratis en betaalde clouddienst

    De meest gebruikte clouddiensten verschillen nauwelijks van elkaar als het gaat om de geboden functionaliteit. De keuze tussen een gratis en betaalde clouddienst bestaat daarmee vooral uit de afweging hoeveel geld je over hebt voor opslagruimte.

    Hieronder een overzicht van de vier meest gebruikte clouddiensten. Bezoek voor de meest actuele kosten en opslagruimte de website van de clouddienst zelf. Klik hiervoor op de naam van de dienst.

    *Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad