Het is belangrijk om een nepmail of een nepteletoontje te melden, omdat er zo een goed beeld ontstaat van de omvang van het probleem in Nederland. Ook help je andere internetgebruikers om veilig te blijven internetten, want een organisatie zet vaak een waarschuwingsbericht online voor andere internetters als er nepmailtjes of neptelefoontjes rondgaan.
Hoe en waar kan ik een nepmail of neptelefoontje melden?
Antwoord:
-
print
Meld een nepmail of telefoontje
Je bank of andere instantie zal nooit per e-mail of telefoon naar inloggegevens of andere persoonlijke codes vragen. Werd hier wel naar gevraagd in een e-mail of telefoontje van iemand die zich voordeed als een medewerker van je bank of een andere instantie? Reageer er niet op en verwijder de e-mail. Je hebt te maken met phishing.
Verander ook direct je bankcodes. Ben je al geld kwijt, maar ben je volgens de bank zorgvuldig geweest en heb je de fraude direct na het constateren gemeld, dan krijg je meestal je geld terug. En geef aan je bank of andere instantie door dat je een nepmail of neptelefoontje hebt gekregen.
Bank of andere instantie
Benader je bank via dit e-mailadres:- ABN AMRO Bank: valse-email@nl.abnamro.com
- ING Bank: valse-email@ing.nl
- Rabobank: valse-email@rabobank.nl
- SNS Bank: valse-email@sns.nl
- ICS-/ABN AMRO creditcards: valse-email@icscards.nl
- Aegon: valse-email@aegon.nl
- ASN: valse-email@asnbank.nl
- KNAB: valse-email@knab.nl
- Regiobank: valse-email@regiobank.nl
- Triodos Bank: valse-email@triodos.nl
Ook andere organisaties hebben speciale e-mailadressen om een nepmail of neptelefoontje te kunnen melden:- Belastingdienst: valse-email@belastingdienst.nl
- Intrum Justitia infonl@intrum.com, vermeld in de onderwerpregel van je e-mail 'Fraude'
- KPN: valse-email@kpn.com
- Marktplaats: valse-email@marktplaats.nl
- NS, Nederlandse Spoorwegen: valse.email@ns.nl
- OV-chipkaart.nl: valse-email@ov-chipkaart.nl
- Mijn Overheid: valse-email@mijn.overheid.nl
- DigiD:valse-email@digid.nl
- Ziggo: phishing@ziggo.nl
Fraudehelpdesk
Meld nepmail zoals afpersmail waarbij je geen geld bent kwijtgeraakt bij de Fraudehelpdesk*.Politie
Ben je geld kwijtgeraakt of heb je ransomware of spyware op je computer gekregen, doe dan direct aangifte bij de politie*. Vraag bij het maken van een afspraak om aangifte te doen altijd om de aanwezigheid van een digitaal rechercheur. Dat helpt bij het formuleren van de aangifte en zorgt dat de aangifte zo compleet mogelijk wordt opgenomen.Spam
Dien een klacht in via het spamformulier op de website van Autoriteit Consument en Markt*.*Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad