Klanten van onlinebank Bunq vaak slachtoffer van spoofing

28 mei 2024

Geklikt op een link in een sms waarin de bank vraagt om je beveiligingsupdate te activeren of gebeld worden door iemand die zicht voordoet als een medewerker van de bank. En vervolgens al je spaargeld kwijt zijn. Klanten van Bunq zijn opvallend vaak het slachtoffer van #phishing en #spoofing. Dat blijkt uit onderzoek van NOS en NRC.

28 slachtoffers raakten in totaal 1,6 miljoen euro kwijt. Gemiddeld 60.000 euro per geval. De aanvallers maken vooral gebruik van twee methodes. In een aantal gevallen stelen ze de inloggegevens en de vereiste gezichtsherkenningsscan van klanten. Zo kunnen ze toegang krijgen tot het account en grote geldbedragen kunnen overboeken.

Bij spoofing nemen internetcriminelen een valse identiteit aan. Ze doen zich voor als een bank, verzekeringsmaatschappij of overheidsinstantie. Door zich als een bekende afzender voor te doen, proberen ze je persoonlijke gegevens of pincode te bemachtigen, malware op je computer te installeren, of direct geld van je te stelen.

Wat kun je zelf doen?