Laat je niet interneppen

Check de afzender en bij twijfel: klik weg!

2 op de 3 mensen krijgen jaarlijks te maken met een poging tot cybercrime. Online criminelen worden steeds slimmer. Ze doen zich voor als iemand die je vertrouwt zoals een vriend, een winkel, of zelfs je bank. Via e-mail of een bericht proberen ze je gegevens of geld te stelen. Dus bescherm jezelf en wees altijd alert als je online bent.

Check goed wie het bericht stuurt. Bij twijfel? Meteen wegklikken!

Zo maak je het oplichters een stuk moeilijker.
Op deze pagina lees je meer over online oplichting en helpen we je om de misleidende technieken te herkennen; de interneptechnieken.


SluitenZoeken sluiten

Zo herken je een vals bericht

zo herken je een vals bericht icon

Signalen van online oplichting

  • Heeft een bericht spelfouten, rare zinnen of een onpersoonlijke aanhef?
    Dat kan een nepmail zijn.
  • Heeft het bericht een betaallink, een link naar een bijlage of vreemde website?
    Dat kan een signaal van oplichting zijn.
INTERNEP-ICON-11-hoe herken je nepmail

Hoe herken je een valse e-mail

Lees de tips om een valse e-mail te herkennen

INTERNEP-ICON-13-herken vals bericht telefoon

Hoe herken je een vals bericht op je telefoon

Lees de tips om een valse bericht op je telefoon te te herkennen

De interneptechnieken

interneptechniek voordoen als een ander

Ze doen zich voor als een ander

Online criminelen doen zich voor als een familielid of vriend of misbruiken in hun e-mails en berichten de naam en de huisstijl van bekende organisaties, zoals de overheid, een pakketdienst of bank. Zo lijkt het alsof of je de e-mails en berichten kan vertrouwen.

LjnI-mock-up-persoonlijk

Ze maken misbruik van je emoties

Online criminelen spelen vaak in op je emoties. Ze proberen je nieuwsgierig of bang te maken. Ze maken daarbij misbruik van je vertrouwen, medelijden of onwetendheid.

LjnI-mocku-tijdsdruk

Ze gebruiken tijdsdruk

Online criminelen willen dat je iets snel doet en zetten je onder druk. Je krijgt geen tijd om ze te ontmaskeren. Ze geven je geen tijd om rustig na te denken of met anderen te overleggen. Ze hopen dat je fouten maakt door de tijdsdruk.

LjnI-mock-up noodgeval

Ze doen alsof er een noodgeval is

Online criminelen doen net of iets helemaal misgaat als je niet snel doet wat ze zeggen. Ze zeggen bijvoorbeeld dat je rekening of account wordt geblokkeerd als je je gegevens niet bijwerkt of als je niet betaalt. Zo proberen ze te voorkomen dat je gaat twijfelen aan hun verhaal en ze spelen in op je angst.

LjnI-mock-up buitenkans

Ze bieden een buitenkans aan

Online criminelen gebruiken kortingen of te mooie acties om jou te verleiden. Deze grote kortingen of zeldzame buitenkansjes blijken dan inderdaad te mooi om waar te zijn.

LjnI-mockup-persoonlijk

Ze maken het persoonlijk

Online criminelen weten iets persoonlijks van je (of doen alsof ze dat weten). Ze gebruiken informatie die zij over jou op internet hebben gevonden. Dan lijkt het of ze jou kennen.

LjnI-flight2-mock-up vriendelijk

Ze zijn erg vriendelijk

Online criminelen proberen je vertrouwen te winnen door heel erg vriendelijk en behulpzaam te zijn. Ze doen alsof ze je vriend zijn. Het lijkt niet alsof ze slechte bedoelingen hebben. Zo winnen ze je vertrouwen.

Criminelen doen zich voor als de overheid

Laat je niet interneppen! Bij twijfel klik weg.
Lees meer

Criminelen doen zich voor als de overheid

Laat je niet interneppen! Bij twijfel klik weg.
Lees meer

Een aantal voorbeelden

LjnI mock-up valse e-mail

Nepmails

Nepmails namens je bank of zelfs van de Rijksoverheid. Hierin kan gevraagd worden om op een link te klikken en je (bedrijfs)gegevens te delen. Dan is er sprake van phishing.

LjnI Scherm­afbeelding 2024-09-15 om 17.55.55

Malware

De link kan ook malware bevatten, een programma waarmee een crimineel ongevraagd toegang krijgt tot je computer of apparaat. Hierdoor kunnen ze nog meer persoonlijke gegevens stelen, denk aan je identiteitskaart of paspoort, of je computer blokkeren in ruil voor geld (ransomware).

LjnI-malware

Hulpvraagfraude

Ook kun je een appje of berichtje krijgen van een zogenaamd familielid die in (geld)nood zit. Vaak wordt hier gevraagd om zo snel mogelijk actie te ondernemen

Wat kan je zelf doen?

politie icon laatjenietinterneppen

Wil je aangifte doen?

Doe altijd aangifte van online oplichting bij de politie.
Alle aangiften kan je telefonisch doen.

Bel 0900-8844.

Van phishing en betaalverzoekfraude kan je ook online aangifte doen.

Fraudehelpdesk Icon LjnI

Doe melding bij Fraudehelpdesk

Ben je opgelicht of denk je dat bent opgelicht? Meld dit dan bij Fraudehelpdesk. Dit kan online of telefonisch.

Bel 0800 7867372

Digihulplijn IDI Icon

Lukt het niet alleen?

Neem contact op met de DigiHulplijn. Zij kunnen je helpen bij het beoordelen of een e-mail of bericht phishing is.

Bel 0800 1508.

Ook kan je terecht bij een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Daar helpen ze je met algemene vragen over zaken op je computer of je mobiele telefoon.

* Door op de link te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.

Over de campagne 'Laat je niet interneppen'

‘Laat je niet interneppen’ is een campagne die mensen helpt om online misleiding te herkennen én te voorkomen. De meerjarige campagne is een initiatief van het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en roept mensen op om goed de afzender van online berichten te checken en bij twijfel weg te klikken of swipen. De campagne is gericht op een breed publiek. Wil je bijdragen aan de campagne, in de toolkit vind je verschillende materialen om in te zetten op je eigen kanalen.


Een campagne van: