Onderwerpen
Laat je niet interneppen
Check de afzender en bij twijfel; klik weg!
2 op de 3 mensen krijgen jaarlijks te maken met een poging tot cybercrime. Online criminelen worden steeds slimmer. Ze doen zich voor als iemand die je vertrouwt zoals een vriend, een winkel, of zelfs je bank. Via e-mail of een bericht proberen ze je gegevens of geld te stelen. Dus bescherm jezelf en wees altijd alert als je online bent.
Check goed wie het bericht stuurt. Bij twijfel? Meteen wegklikken! Zo maak je het oplichters een stuk moeilijker. Op deze pagina lees je meer over online oplichting en helpen we je om de misleidende technieken te herkennen; de interneptechnieken.
Signalen van online oplichting
- Heeft een bericht spelfouten, rare zinnen of een onpersoonlijke aanhef?
Dat kan een nepmail zijn. - Heeft het bericht een betaallink, een link naar een bijlage of vreemde website?
Dat kan een signaal van oplichting zijn.
De interneptechnieken

Ze doen zich voor als een ander
Online criminelen doen zich voor als een familielid of vriend of misbruiken in hun e-mails en berichten de naam en de huisstijl van bekende organisaties, zoals de overheid, een pakketdienst of bank. Zo lijkt het alsof of je de e-mails en berichten kan vertrouwen.

Ze maken misbruik van je emoties
Online criminelen spelen vaak in op je emoties. Ze proberen je nieuwsgierig of bang te maken. Ze maken daarbij misbruik van je vertrouwen, medelijden of onwetendheid.

Ze gebruiken tijdsdruk
Online criminelen willen dat je iets snel doet en zetten je onder druk. Je krijgt geen tijd om ze te ontmaskeren. Ze geven je geen tijd om rustig na te denken of met anderen te overleggen. Ze hopen dat je fouten maakt door de tijdsdruk.

Ze doen alsof er een noodgeval is
Online criminelen doen net of iets helemaal misgaat als je niet snel doet wat ze zeggen. Ze zeggen bijvoorbeeld dat je rekening of account wordt geblokkeerd als je je gegevens niet bijwerkt of als je niet betaalt. Zo proberen ze te voorkomen dat je gaat twijfelen aan hun verhaal en ze spelen in op je angst.

Ze bieden een buitenkans aan
Online criminelen gebruiken kortingen of te mooie acties om jou te verleiden. Deze grote kortingen of zeldzame buitenkansjes blijken dan inderdaad te mooi om waar te zijn.

Ze maken het persoonlijk
Online criminelen weten iets persoonlijks van je (of doen alsof ze dat weten). Ze gebruiken informatie die zij over jou op internet hebben gevonden. Dan lijkt het of ze jou kennen.

Ze zijn erg vriendelijk
Online criminelen proberen je vertrouwen te winnen door heel erg vriendelijk en behulpzaam te zijn. Ze doen alsof ze je vriend zijn. Het lijkt niet alsof ze slechte bedoelingen hebben. Zo winnen ze je vertrouwen.
Voorbeelden van valse berichten
Cybercriminelen gebruiken slimme trucs om je te misleiden. Denk aan nepmails, hulpvraagfraude of schadelijke links. Let dus goed op – zo herken je de signalen.

Nepmails
Nepmails namens je bank of zelfs van de Rijksoverheid. Hierin kan gevraagd worden om op een link te klikken en je (bedrijfs)gegevens te delen. Dan is er sprake van phishing.

Malware
De link kan ook malware bevatten, een programma waarmee een crimineel ongevraagd toegang krijgt tot je computer of apparaat. Hierdoor kunnen ze nog meer persoonlijke gegevens stelen, denk aan je identiteitskaart of paspoort, of je computer blokkeren in ruil voor geld (ransomware).

Hulpvraagfraude
Ook kun je een appje of berichtje krijgen van een zogenaamd familielid die in (geld)nood zit. Vaak wordt hier gevraagd om zo snel mogelijk actie te ondernemen.

Wil je aangifte doen?
Doe altijd aangifte van online oplichting bij de politie.
Alle aangiften kan je telefonisch doen.
Je kan ook online aangifte doen van phishing en betaalverzoekfraude.

Wil je de fraude melden?
Ben je opgelicht of denk je dat bent opgelicht?
Meld dit dan bij Fraudehelpdesk.
Je kan fraude telefonisch melden.
Je kan ook online melding doen van fraude.

Lukt het niet alleen?
Neem contact op met de DigiHulplijn. Zij kunnen je helpen bij het beoordelen of een e-mail of bericht phishing is.
Bel Bel 0800 1508.
Ook kan je terecht bij een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO).
Meer over Phishing
Er is geld van mijn rekening gestolen. Wat moet ik doen?
Hoe en waar kan ik een nepmail of neptelefoontje melden?
Hoe gevaarlijk zijn grootschalige cyberaanvallen van andere landen voor mij?
Hoe herken ik een nepmail, rare sms of neptelefoontje?
Waar kan ik aangifte van doen of een melding van maken bij een cybercrime?
Hoe kan ik veilig e-mailen?
Hoe kan ik veilig internetbankieren?
Hoe kan ik veilig online winkelen?
Hoe kan ik zien of mijn wachtwoord is gekraakt?
Wat moet ik doen als mij een erfenis wordt beloofd?
Vergoedt de bank de financiële schade van factuur- en CEO-fraude?
Waar kan ik cybercrime melden?