31-03-2023
Nederlandse marktonderzoeksbureaus getroffen door datalek
Verschillende bedrijven waaronder NS en VodafoneZiggo zijn getroffen door een datalek, waarbij persoonsgegevens van klanten mogelijk in verkeerde handen zijn gevallen. Dat lieten beide bedrijven deze week per mail aan klanten weten. Het gaat om de gegevens van klanten die hebben meegewerkt aan klantentevredenheidsonderzoeken. Zowel NS als VodafoneZiggo werken hiervoor samen onderzoeksbureau Blauw. Het datalek gebeurde bij de softwareleverancier van Blauw.
Bij NS gaat het om de gegevens van ongeveer 780.000 klanten, bij VodafoneZiggo 700.000 klanten. Denk aan persoonsgegevens zoals naam, e-mailadres en telefoonnummer. Niet om financiële gegevens of wachtwoorden. De externe leverancier van onderzoeksbureau Blauw heeft maatregelen genomen om het datalek te dichten en herhaling te voorkomen.
Wat is een datalek?
Bij een datalek worden persoonlijke gegevens met anderen gedeeld wanneer dat niet de bedoeling is. Dat kan gebeuren door slechte beveiliging of menselijke fouten, maar ook door een hack (online inbraak). Met name bedrijven worden hier steeds vaker door getroffen, waarbij persoonsgegevens van klanten in verkeerde handen vallen. Denk aan namen, e-mailadressen en telefoonnummers. Voor cybercriminelen zijn deze gegevens interessant, omdat zij deze kunnen doorverkopen.
Wat betekent dit voor jou?
Wanneer je gegevens voorkomen in een datalek, betekent het niet gelijk dat ze ook zijn doorverkocht. Dat is ook niet altijd te achterhalen. Zijn jouw gegevens onderdeel van een datalek? Wees dan extra alert op
phishing berichten. Denk aan e-mails, SMS’jes, Whatsapp-berichten of telefoontjes van onbekende afzenders die vragen om persoonlijke gegevens.
Soms is het verstandig om het wachtwoord van het account dat voorkomt in het datalek te veranderen. Gebruik je dit wachtwoord voor meerdere accounts? Verander dan ook deze wachtwoorden. En stel direct inloggen in twee stappen in. Zo zijn je accounts beter beveiligd.
Lees meer over Sterke wachtwoorden.
Lees meer over wat je kan doen bij een datalek
Moet ik mijn wachtwoord veranderen?
De meeste onderzoeksbureaus werken bij het afnemen van enquetes niet met wachtwoorden. Er is nu nu ook niet bekend of er wachtwoorden zijn gestolen. Bij dit datalek zijn de wachtwoorden van je accounts bij bijvoorbeeld NS en VodafoneZiggo niet buitgemaakt. Alleen de gegevens van de data van de enquete zijn gestolen.
Als je zeker weet dat je met een wachtwoord hebt ingelogd bij het onderzoeksbureau:
- verander dan dit wachtwoord;
- gebruik je dit wachtwoord voor meerdere accounts, verander dan al die wachtwoorden. Zorg dan direct voor unieke wachtwoorden (of wachtwoordzinnen); ieder account een ander wachtwoord;
- stel direct inloggen in twee stappen in (tweestapsverificatie).
Wil je meer lezen over dit datalek? Op deze pagina hebben we alle informatie over dit datalek verzameld.