SluitenZoeken sluiten

Schade bankhelpdeskoplichting daalt flink

14-03-2024

Banken leden vorig jaar 28 miljoen euro schade aan bankhelpdeskfraude. Bij deze vorm van fraude doen oplichters zich voor als medewerkers van banken om mensen geld afhandig te maken. Vergeleken met 2022 daalde het bedrag met 45 procent. Dat meldt de Nederlandse Vereniging van Banken* (NVB).

Ook het aantal slachtoffers daalde met een vijfde tot bijna tienduizend. De banken zijn daar blij om, maar bankhelpdeskfraude blijft een probleem. Volgens de NVB zorgt het voor veel leed en stress bij slachtoffers. Bovendien gaan de opbrengsten naar cybercriminelen die met het geld weer andere criminele activiteiten financieren.

Banken vergoeden schade

In 2020 besloten banken om de schade bij bankhelpdeskfraude onder voorwaarden te vergoeden. Zo moeten criminelen zich hebben voorgedaan als medewerkers van de eigen bank. En klanten komen maximaal één keer in aanmerking voor een vergoeding. In 2023 werd de schade door bankhelpdeskfraude in 69% van de gevallen vergoed.

Banken nemen maatregelen

Banken hebben vorig jaar extra maatregelen genomen om de kans op dit soort cyberfraude te verkleinen, bijvoorbeeld door het verlagen van de daglimiet van betaalrekeningen en het inbouwen van een tijdslot bij het verhogen van de daglimiet.

Wat kun je zelf doen?

Lees onze tips als je gebeld bent door een nephelpdesk.

*Door op de link te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.