SluitenZoeken sluiten

Senioren en Veiligheid - extra aandacht voor spoofing

12-04-2022

Spoofing

In de maand van Senioren en Veiligheid wordt elke week een andere vorm van cybercrime uitgelicht. Deze week extra aandacht voor Spoofing.

Iedereen heeft er wel eens mee te maken. Een telefoontje van je bank, een helpdesk of een overheidsinstantie waarbij er iets mis zou zijn met je rekening, je computer of je verzekering. Belangrijkste boodschap van het telefoontje is dat je snel actie moet ondernemen.
Trap er niet in!

Als je het niet vertrouwt, gewoon ophangen en zelf die organisatie bellen. Bel niet terug naar het nummer waarmee je gebeld werd, maar zoek het telefoonnummer zelf op.

Deze vorm van fraude noemen we spoofing. Een internetcrimineel neemt de identiteit over van een bedrijf, instantie of organisatie die jij vertrouwt. Als ze bellen, zie je in je telefoon bijvoorbeeld de naam van je bank of verzekeringsmaatschappij staan. Maar het nummer is gespooft, je belt met heel iemand anders.

Weet wanneer je op moet letten:

  • Je moet nu actie ondernemen;
  • Je wordt onder druk gezet om snel te handelen;
  • Je moet geld naar een kluisrekening, andere rekening of veilige rekening overmaken;
  • Iemand van de bank komt je pinpas ophalen omdat er iets mis mee is;
  • Je moet je pincode doorgeven om je rekening te verifiëren deblokkeren;
  • Je moet je burger servicenummer doorgeven.

Trap er niet in en hang direct op. Kijk hier voor meer informatie.