ScamCheck
Via ScamCheck kan je controleren of een website of link oplichterij, phishing of betrouwbaar is. Ga naar de ScamCheck site en typ de naam van een website in de zoekbalk. Je krijgt dan te zien of de website waarschijnlijk betrouwbaar is. Of download de ScamCheck extensie en ontvang meteen een melding wanneer je op een valse website komt.
Flyer met Eerste Hulp bij Online Criminaliteit
Wanneer je slachtoffer wordt van phishing, spoofing of hulpvraagfraude, is het belangrijk dat je rustig blijft maar wel snel in actie komt. Op de flyer 'Eerste Hulp bij Online Criminaliteit' staan voor elk de belangrijkste eerste stappen op een rij. Ook vind je een lijst met de belangrijkste telefoonnummers en ruimte om daar contactgegevens aan toe te voegen. Sla de flyer op of print 'm uit en bewaar deze op een handige plek.
Phishing - Eerst checken dan klikken
Om je zelf te beschermen tegen phishing is het belangrijk om altijd eerst een link te checken. Maar weet je ook hoe je dat kan doen?
- Ga met de cursor (pijltje) op de link staan ZONDER te klikken en kijk wat er staat in de link. Staan daar rare dingen in, niet klikken.
- Je kan de link (url) controleren via ScamCheck
- Ook kan je gebruik maken van checkjelinkje.nl. Kopieer hiervoor de link waaraan je twijfelt en controleer deze op de website van Checkjelinkje
Heb je geklikt zonder te checken?
- Verander je wachtwoorden (lees meer)
- Doe een virusscan (lees meer)
- Meld het nepbericht bij de Fraudehelpdesk
- Doe aangifte bij de politie
- Meld het nepbericht bij de zogenaamde verzender (lees meer)
Als je hulpvraagfraude vermoedt
- Bel de bekende op het bij jou bekende nummer en stel een vraag.
- Niet gebeld is geen geld. Maak geen geld over tot je je (klein)kind of vriend hebt gesproken.
Aangifte doen en melden
- Doe aangifte! Dat kan tegenwoordig online via aangifte-van-vriend-in-noodfraude op de website van de politie
- Meld dit bij de Fraudehelpdesk zodat er tijdig gewaarschuwd kan worden voor de verschillende soorten hulpvraagfraude.
Bankhelpdeskfraude
Bankhelpdeskfraude is een veel voorkomende vorm van spoofing. Je denkt dat je gebeld wordt door de bank met iemand die je gaat 'helpen' omdat een crimineel jouw bankrekening aan het leeghalen is. In werkelijkheid heb je die crimineel gewoon aan de telefoon. Goed om te onthouden:
- De bank boekt geen geld over naar een kluisrekening of veilige rekening.
- De bank vraagt je niet via de telefoon om in te loggen of je pincode door te geven.
- De bank komt ook niet (per koerier) je bankpas ophalen of een nieuwe brengen.
Wat partners doen
Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO)
- biedt informatie, advies en ondersteuning op het gebied van o.a. online veiligheid en leven in een digitale samenleving
- organiseert gedurende het jaar diverse on- en offline bijeenkomsten over online veiligheid en leven in een digitale samenleving
SeniorWeb
- biedt tips en uitleg over alles wat je moet weten om makkelijk van computers en het internet gebruik te maken.
- heeft ruim 450 leslocaties in het land. Gedurende het jaar geven vrijwilligers daar verschillende cursussen en workshops over de digitale wereld.
Nationaal Ouderenfonds
Welkom Online is een gratis online lesprogramma om mensen die niet vaak online zijn, kennis te laten maken met de mogelijkheden van het internet. Het doel is om mensen digitaal vaardiger te maken en ze zo meer plezier te geven om online te zijn. Het is een initiatief van het Ouderenfonds in samenwerking met VodafoneZiggo, Samsung en ASML.
Je kan zelfstandig aan de slag met Welkom Online of onder begeleiding.
Maak het oplichters niet te makkelijk
Het Minisiterie van Justitie en Veiligheid heeft meerder video's over phishing, hulpvraagfraude, spoofing en babbeltruc.
Deze vind je op maakhetzeniettemakkelijk.nl