Senioren en online veiligheid

Maak het oplichters niet te makkelijk

Hoewel ouderen in algemene zin niet vaker slachtoffer worden van strafbare feiten dan mensen in andere leeftijdsgroepen is ieder slachtoffer er een te veel. Het aantal slachtoffers van hulpvraagfraude (bijvoorbeeld via WhatsApp) is fors toegenomen en daar vormen ouderen wel een gewild slachtoffer. Op 1 april 2021 start de Senioren en Veiligheidsmaand.
Maakhetzeniettemakkelijk.nl*

Het overkomt ons allemaal

Ouderen zijn echt niet de enige die slachtoffer zijn van Hulpvraagfraude of phishing. Het overkomt echt iedereen. Via de campagne Senioren en Veiligheid wordt wel specifiek aandacht gevraagd hoe we ouderen kunnen ondersteunen in hun kennis en vaardigheid om cybercrime te herkennen en zich zelf daartegen te beschermen. Als je toch slachtoffer bent, is het van belang dat je bespreekbaar maakt wat er is gebeurd zodat je hulp kan zoeken. In de maand april vraagt het ministerie van Justitie & Veiligheid samen met verschillende ouderenbonden, de politie, het CCV en Veiliginternetten.nl aandacht hiervoor. Gezamelijk werken wij aan het verhogen van de weerbaarheid van senioren tegen verschillende vormen van cybercriminaliteit.

Phishing Senioren en Veiligheid

Lees meer

Hulpvraagfraude Senioren en Veiligheid

Lees meer

Spoofing Senioren en Veiligheid

Lees meer

Phishing Senioren en Veiligheid

Lees meer

Hulpvraagfraude Senioren en Veiligheid

Lees meer

Spoofing Senioren en Veiligheid

Lees meer

Eerst checken dan klikken, hoe dan?

Om je zelf te beschermen tegen phishing is het belangrijk om altijd eerst een link te checken. Maar weet je ook hoe je dat kan doen?

  • Ga met de cursor (pijltje) op de link staan ZONDER te klikken en kijk wat er staat in de link. Staan daar rare dingen in, niet klikken.
  • Ook kan je gebruik maken van checkjelinkje.nl. Kopieer hiervoor de link waaraan je twijfelt en controleer deze op de website van Checkjelinkje*

Hoe herken je hulpvraagfraude (via WhatsApp)?

  • Iemand die je kent, stuurt je een appje via een onbekend nummer.
  • ‘De bekende’ heeft een probleem en vraagt je om geld voor te schieten of te lenen.
  • Er is veel haast bij, betaling moet vandaag nog gedaan worden.
  • ‘De bekende’ kan alleen maar via WhatsApp/sms communiceren.
  • Betaling moet via een betaalverzoek (tikkie) of via het bankrekeningnummer van een ander. 

Wat kan je doen als je vermoedt dat het om hulpvraagfraude (via WhatsApp) gaat?

  • Bel de bekende op het bij jou bekende nummer en stel een vraag.
  • Niet gebeld is geen geld. Maak geen geld over tot je je (klein)kind of vriend hebt gesproken.
  • Doe aangifte! Dat kan tegenwoordig online via aangifte-van-vriend-in-noodfraude op de website van Politie.
  • Meld dit bij Fraudehelpdesk zodat er tijdig gewaarschuwd kan worden voor de verschillende soorten hulpvraagfraude.

Spoofing

Bij spoofing nemen internetcriminelen een identiteit over. Als zogenaamde bekende of erkende afzender probeert de cybercrimineel achter je persoonsgegevens of je pincode te komen, malware op je computer te plaatsen of je direct geld afhandig te maken. Bankhelpdeskfraude is een veel voorkomende manier van spoofing. Je krijgt een telefoontje van de bank en het telefoonnummer is voor jou ook herkenbaar als het nummer van je bank.

Spoofing

Drie vormen van spoofing

  • Telefoonspoofing: je wordt gebeld door (of je belt zelf met) een nephelpdesk.
  • Emailspoofing: Je ontvangt een e-mail vanaf een e-mailadres dat niet echt van de afzender is. Dit noemen we vaak phishing
  • Websitespoofing: Via een valse e-mail kom je op een nepwebsite terecht.

Bankhelpdeskfraude

  • De bank boekt geen geld over naar een kluisrekening of veilige rekening.
  • De bank vraagt je niet via de telefoon om in te loggen of je pincode door te geven.
  • De bank komt ook niet (per koerier) je bankpas ophalen of een nieuwe brengen.

Word je gebeld door je bank met dit soort verzoeken: Hang op! Bel zelf je bank om dit te melden of te vragen of ze je gebeld hebben.

Drie vormen van spoofing

  • Telefoonspoofing: je wordt gebeld door (of je belt zelf met) een nephelpdesk.
  • Emailspoofing: Je ontvangt een e-mail vanaf een e-mailadres dat niet echt van de afzender is. Dit noemen we vaak phishing
  • Websitespoofing: Via een valse e-mail kom je op een nepwebsite terecht.

Bankhelpdeskfraude

  • De bank boekt geen geld over naar een kluisrekening of veilige rekening.
  • De bank vraagt je niet via de telefoon om in te loggen of je pincode door te geven.
  • De bank komt ook niet (per koerier) je bankpas ophalen of een nieuwe brengen.

Word je gebeld door je bank met dit soort verzoeken: Hang op! Bel zelf je bank om dit te melden of te vragen of ze je gebeld hebben.

Webinars Senioren en Veiligheid

In april 2021 zijn er verschillende webinars over senioren en veiligheid.

  • 8 april informatief webinar voor vrijwilligers van de ouderenbonden
  • 15 april webinar voor senioren over spoofing
  • 22 april webinar voor senioren over online veiligheid

Catharine Keyl is de presenator van de webinars. Zij zal vragen van kijkers voorleggen aan de deskundigen bij haar aan tafel. De webinars zijn te zien op Maakhetzeniettemakkelijk.nl* en starten om 10.30 uur.

In oktober 2020 zijn er ook vier webinars geweest voor senioren met veel informatie en tips over (online) veiligheid voor senioren.

Deze campagne is een initiatief van het Ministerie van Justitie en Veiligheid

Disclaimer

Een initiatief van: