SluitenZoeken sluiten

Oplichting via Nederlandse telefoonnummers neemt toe

25-10-2024

Oplichting via Nederlandse telefoonnummers neemt toe

Oplichting via Nederlandse telefoonnummers neemt fors toe. Dat meldt de Fraudehelpdesk. Het gaat om cybercriminelen die met een Nederlands telefoonnummer hun slachtoffers opbellen. Ze doen alsof ze bij een bekend bedrijf werken, zoals Paypal of Klarna. Ze gebruiken steeds vaker een Nederlands (nep)telefoonnummer in plaats van een buitenlands nummer, waardoor mensen minder snel wantrouwend zijn.

De Fraudehelpdesk ontving in de eerste helft van oktober al meer meldingen van slachtoffers dan in heel september bij elkaar. Hieruit blijkt dat cybercriminelen vaker doen aan spoofing: het telefoonnummer dat op je scherm verschijnt is niet het echte nummer waarmee de oplichters bellen. De cybercrimineel doet zich voor als een bank, bedrijf of bekende. Je ziet bijvoorbeeld ‘Klantenservice PayPal’ op je scherm staan als er wordt gebeld, terwijl bij nader inzien het helemaal niet PayPal is die belt. Het doel van spoofing is om aan je persoonlijke gegevens te komen, malware te installeren of je geld over te laten maken.

Hoe herken je spoofing?

  • Er is sprake van haast of een ‘noodgeval’
    Vaak wordt er druk gezet en gezegd dat je snel moet handelen.
  • Iemand vraagt om je persoonlijke gegevens.
    Overheidsinstanties en de bank vragen nooit naar persoonlijke gegevens, wachtwoorden of betaalgegevens. De bank belt ook nooit op om te zeggen dat je geld moet overmaken naar een kluisrekening. Of dat ze je pasje komen ophalen omdat er iets mee gebeurd is.
  • De oplichter vraagt om toegang tot je apparaten
    Vraagt iemand je bijvoorbeeld om op afstand toegang te geven tot je apparaat om een probleem op te lossen? Doe dit niet!
  • Inspelen op emoties
    Soms proberen criminelen op je angst of andere emoties in te spelen.
  • De crimineel biedt een buitenkans aan; vaak te mooi om waar te zijn.
  • Vaak weten de criminelen iets persoonlijks van je.
    Dit gebruiken ze om je te misleiden, zodat je denkt dat ze van een echte instantie zijn. Maar deze informatie hebben ze bijvoorbeeld gekregen via een datalek of via je sociale media.
  • Online oplichters zijn vaak heel vriendelijk
    Ze proberen je vertrouwen te winnen door heel behulpzaam te zijn.

Lees hier wat je moet doen als je te maken hebt met spoofing of als je twijfelt of je daarmee te maken hebt.