bibliotheek met verschillende personen, grotendeels senioren. 1 persoon doet een videocall,  een persoon helpt iemand met whatsapp, iemand gebruikt de tablet.

Senioren en online veiligheid

Maak het oplichters niet te makkelijk

Hoewel ouderen in algemene zin niet vaker slachtoffer worden van strafbare feiten dan mensen in andere leeftijdsgroepen is ieder slachtoffer er een te veel. Het aantal slachtoffers van hulpvraagfraude (bijvoorbeeld via WhatsApp) is fors toegenomen en daar vormen ouderen wel een gewild slachtoffer. Op 1 april 2022 start de Senioren en Veiligheidsmaand.
SluitenZoeken sluiten

Het overkomt ons allemaal

Ouderen zijn echt niet de enige die slachtoffer zijn van Hulpvraagfraude of phishing. Het overkomt echt iedereen. Via de campagne Senioren en Veiligheid wordt wel specifiek aandacht gevraagd hoe we ouderen kunnen ondersteunen in hun kennis en vaardigheid om cybercrime te herkennen en zich zelf daartegen te beschermen. Als je toch slachtoffer bent, is het van belang dat je bespreekbaar maakt wat er is gebeurd zodat je hulp kan zoeken. In de maand april vraagt het ministerie van Justitie & Veiligheid samen met verschillende ouderenbonden, de politie, het CCV en Veiliginternetten.nl aandacht hiervoor. Gezamelijk werken wij aan het verhogen van de weerbaarheid van senioren tegen verschillende vormen van cybercriminaliteit.

Vormen van cybercrime

icoontje mail-whatsapp-sms

Phishing

Phishing is een vorm van cybercrime waarbij criminelen een e-mail naar je verzenden om te proberen inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere persoonlijke gegevens van jou te achterhalen. Vandaar het woord phishing, dat ‘hengelen’ betekent.

icoontje mail-whatsapp-sms

Hulpvraagfraude (WhatsAppfraude)

Bij hulpvraagfraude (ook WhatsAppfraude of vriend-in-noodfraude) doet de dader zich voor als een bekende. Vaak als je (klein)zoon of (klein)dochter, maar regelmatig ook als vriend of vriendin. De kern van het bericht is altijd dat zoon of dochter, vriendin of vriend in geldnood zit en snel geld van je wil lenen.

icoontje mail-whatsapp-sms

Spoofing

Bij spoofing nemen internetcriminelen een andere identiteit aan. De cybercrimineel doet zich voor als een bank, een verzekeringsmaatschappij, een overheidsinstantie of kennis of goede bekende.

Phishing Senioren en Veiligheid

Lees meer

Hulpvraagfraude Senioren en Veiligheid

Lees meer

Spoofing Senioren en Veiligheid

Lees meer

Phishing Senioren en Veiligheid

Lees meer

Hulpvraagfraude Senioren en Veiligheid

Lees meer

Spoofing Senioren en Veiligheid

Lees meer

Phishing - Eerst checken dan klikken

Om je zelf te beschermen tegen phishing is het belangrijk om altijd eerst een link te checken. Maar weet je ook hoe je dat kan doen?

  • Ga met de cursor (pijltje) op de link staan ZONDER te klikken en kijk wat er staat in de link. Staan daar rare dingen in, niet klikken.
  • Ook kan je gebruik maken van checkjelinkje.nl. Kopieer hiervoor de link waaraan je twijfelt en controleer deze op de website van Checkjelinkje*

Hulpvraagfraude (vaak via WhatsApp)

icoontje whatsapp samen

Hoe herken je hulpvraagfraude (via WhatsApp)?

  • Iemand die je kent, stuurt je een appje via een onbekend nummer.
  • ‘De bekende’ heeft een probleem en vraagt je om geld voor te schieten of te lenen.
  • Er is veel haast bij, betaling moet vandaag nog gedaan worden.
  • ‘De bekende’ kan alleen maar via WhatsApp/sms communiceren.
  • Betaling moet via een betaalverzoek (tikkie) of via het bankrekeningnummer van een ander. 
icoontje whatsapp samen

Als je hulpvraagfraude vermoedt

  • Bel de bekende op het bij jou bekende nummer en stel een vraag.
  • Niet gebeld is geen geld. Maak geen geld over tot je je (klein)kind of vriend hebt gesproken.
Oude man en jongen via WhatsApp in gesprek

Aangifte doen en melden

  • Doe aangifte! Dat kan tegenwoordig online via aangifte-van-vriend-in-noodfraude op de website van Politie.
  • Meld dit bij Fraudehelpdesk zodat er tijdig gewaarschuwd kan worden voor de verschillende soorten hulpvraagfraude.

Spoofing

Icoontje webinar 2

Wat is spoofing

Bij spoofing nemen internetcriminelen een identiteit over. Als zogenaamde bekende of erkende afzender probeert de cybercrimineel achter je persoonsgegevens of je pincode te komen, malware op je computer te plaatsen of je direct geld afhandig te maken. Bankhelpdeskfraude is een veel voorkomende manier van spoofing. Je krijgt een telefoontje van de bank en het telefoonnummer is voor jou ook herkenbaar als het nummer van je bank.

Icoontje webinar 2

Drie vormen van spoofing

  • Telefoonspoofing: je wordt gebeld door (of je belt zelf met) een nephelpdesk.
  • Emailspoofing: Je ontvangt een e-mail vanaf een e-mailadres dat niet echt van de afzender is. Dit noemen we vaak phishing
  • Websitespoofing: Via een valse e-mail kom je op een nepwebsite terecht.
Icoontje webinar 2

Bankhelpdeskfraude

Bankhelpdeskfraude is een veel voorkomende vorm van spoofing. Je denkt dat je gebeld wordt door de bank met iemand die je gaat 'helpen' omdat een crimineel jouw bankrekening aan het leeghalen is. In werkelijkheid heb je die crimineel gewoon aan de telefoon. Goed om te onthouden:

  • De bank boekt geen geld over naar een kluisrekening of veilige rekening.
  • De bank vraagt je niet via de telefoon om in te loggen of je pincode door te geven.
  • De bank komt ook niet (per koerier) je bankpas ophalen of een nieuwe brengen.

Activiteiten van onze partners

ANBO

ANBO

ANBO organiseert samen met ABN AMRO een aantal bijeenkomsten digitale veiligheid:

  • 31 maart: bijeenkomst digitale veiligheid in Den Haag
  • 7 april: bijeenkomst digitale veiligheid in Zwolle
  • 11 mei: bijeenkomst digitale veiligheid in Den Bosch
  • 15 juni: bijeenkomst digitale veiligheid in Amsterdam

Een deel van de presentatie wordt verzorgd door veiliginternetten.nl

logo Seniorweb

SeniorWeb

  • 8 juli workshop veiligheid op internet in Amsterdam-Zuid
  • De meeste leslocaties van SeniorWeb zijn weer open. Daar worden verschillende cursussen en workshops over de digitale wereld gegeven.
logo KBO PCOB

KBO-PCOB

  • Webinar over internetveiligheid met een presentatie van Veilig internetten.
  • Magazine internetveiligheid

Maak het oplichters niet te makkelijk

Het Minisiterie van Justitie en Veiligheid lanceert in april 4 nieuwe fimpjes over phishing, hulpvraagfraude, spoofing en babbeltruc.

Op maakhetzeniettemakkelijk.nl* vind je iedere week een nieuw filmpje.

Deze campagne is een samenwerking van Veilig internetten, de ouderenbonden en het Ministerie van Justitie en Veiligheid

Een initiatief van:

In samenwerking met