bibliotheek met verschillende personen, grotendeels senioren. 1 persoon doet een videocall,  een persoon helpt iemand met whatsapp, iemand gebruikt de tablet.

Senioren en online veiligheid

Maak het oplichters niet te makkelijk

Hoewel ouderen in algemene zin niet vaker slachtoffer worden van strafbare feiten dan mensen in andere leeftijdsgroepen is ieder slachtoffer er een te veel. Het aantal slachtoffers van hulpvraagfraude (bijvoorbeeld via WhatsApp) is fors toegenomen en daar vormen ouderen wel een gewild slachtoffer. Op 2 april 2024 start de Senioren en Veiligheidsmaand.


SluitenZoeken sluiten

Het overkomt ons allemaal

Ouderen zijn niet de enigen die slachtoffer zijn van hulpvraagfraude of phishing. Het overkomt echt iedereen. Via de campagne Senioren en Veiligheid wordt wel specifiek aandacht gevraagd hoe we ouderen kunnen ondersteunen in hun kennis en vaardigheid om cybercrime te herkennen en zich zelf daartegen te beschermen. Als je toch slachtoffer bent, is het van belang dat je bespreekbaar maakt wat er is gebeurd zodat je hulp kan zoeken. In de maand april vraagt het ministerie van Justitie & Veiligheid samen met verschillende ouderenbonden, de politie, het CCV en Veiliginternetten.nl aandacht hiervoor. Gezamenlijk werken wij aan het verhogen van de weerbaarheid van senioren tegen verschillende vormen van cybercriminaliteit.

Vormen van cybercrime

icoontje mail-whatsapp-sms

Phishing

Phishing is een vorm van cybercrime waarbij criminelen een e-mail naar je verzenden om te proberen inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere persoonlijke gegevens van jou te achterhalen. Vandaar het woord phishing, dat ‘hengelen’ betekent.

icoontje mail-whatsapp-sms

Hulpvraagfraude (WhatsAppfraude)

Bij hulpvraagfraude (ook WhatsAppfraude of vriend-in-noodfraude) doet de dader zich voor als een bekende. Vaak als je (klein)zoon of (klein)dochter, maar regelmatig ook als vriend of vriendin. De kern van het bericht is altijd dat zoon of dochter, vriendin of vriend in geldnood zit en snel geld van je wil lenen.

icoontje mail-whatsapp-sms

Spoofing

Bij spoofing nemen internetcriminelen een andere identiteit aan. De cybercrimineel doet zich voor als een bank, een verzekeringsmaatschappij, een overheidsinstantie of kennis of goede bekende.

Flyer met Eerste Hulp bij Online Criminaliteit

Wanneer je slachtoffer wordt van phishing, spoofing of hulpvraagfraude, is het belangrijk dat je rustig blijft maar wel snel in actie komt. Op de flyer 'Eerste Hulp bij Online Criminaliteit' staan voor elk de belangrijkste eerste stappen op een rij. Ook vind je een lijst met de belangrijkste telefoonnummers en ruimte om daar contactgegevens aan toe te voegen. Sla de flyer op of print 'm uit en bewaar deze op een handige plek.

Zie hieronder voor de downloadlink

Flyer: Eerste Hulp Bij Online Criminaliteit

Phishing Senioren en Veiligheid

Lees meer

Hulpvraagfraude

Lees meer

Spoofing Senioren en Veiligheid

Lees meer

Phishing Senioren en Veiligheid

Lees meer

Hulpvraagfraude

Lees meer

Spoofing Senioren en Veiligheid

Lees meer

Phishing - Eerst checken dan klikken

Om je zelf te beschermen tegen phishing is het belangrijk om altijd eerst een link te checken. Maar weet je ook hoe je dat kan doen?

  • Ga met de cursor (pijltje) op de link staan ZONDER te klikken en kijk wat er staat in de link. Staan daar rare dingen in, niet klikken.
  • Je kan de link (url) controleren via ScamCheck
  • Ook kan je gebruik maken van checkjelinkje.nl. Kopieer hiervoor de link waaraan je twijfelt en controleer deze op de website van Checkjelinkje*

ScamCheck

Via ScamCheck kan je controleren of een website of link oplichterij, phishing of betrouwbaar is. Typ de naam van een website in de zoekbalk hiernaast en klik op het groene pijltje.

Meer over ScamCheck

Hulpvraagfraude (vaak via WhatsApp)

icoontje whatsapp samen

Hoe herken je hulpvraagfraude (via WhatsApp)?

  • Iemand die je kent, stuurt je een appje via een onbekend nummer.
  • ‘De bekende’ heeft een probleem en vraagt je om geld voor te schieten of te lenen.
  • Er is veel haast bij, betaling moet vandaag nog gedaan worden.
  • ‘De bekende’ kan alleen maar via WhatsApp/sms communiceren.
  • Betaling moet via een betaalverzoek (tikkie) of via het bankrekeningnummer van een ander. 
icoontje whatsapp samen

Als je hulpvraagfraude vermoedt

  • Bel de bekende op het bij jou bekende nummer en stel een vraag.
  • Niet gebeld is geen geld. Maak geen geld over tot je je (klein)kind of vriend hebt gesproken.
Oude man en jongen via WhatsApp in gesprek

Aangifte doen en melden

  • Doe aangifte! Dat kan tegenwoordig online via aangifte-van-vriend-in-noodfraude op de website van Politie.
  • Meld dit bij Fraudehelpdesk zodat er tijdig gewaarschuwd kan worden voor de verschillende soorten hulpvraagfraude.

Spoofing

Icoontje webinar 2

Wat is spoofing

Bij spoofing nemen internetcriminelen een identiteit over. Als zogenaamde bekende of erkende afzender probeert de cybercrimineel achter je persoonsgegevens of je pincode te komen, malware op je computer te plaatsen of je direct geld afhandig te maken. Bankhelpdeskfraude is een veel voorkomende manier van spoofing. Je krijgt een telefoontje van de bank en het telefoonnummer is voor jou ook herkenbaar als het nummer van je bank.

Icoontje webinar 2

Drie vormen van spoofing

  • Telefoonspoofing: je wordt gebeld door (of je belt zelf met) een nephelpdesk.
  • Emailspoofing: Je ontvangt een e-mail vanaf een e-mailadres dat niet echt van de afzender is. Dit noemen we vaak phishing
  • Websitespoofing: Via een valse e-mail kom je op een nepwebsite terecht.
Icoontje webinar 2

Bankhelpdeskfraude

Bankhelpdeskfraude is een veel voorkomende vorm van spoofing. Je denkt dat je gebeld wordt door de bank met iemand die je gaat 'helpen' omdat een crimineel jouw bankrekening aan het leeghalen is. In werkelijkheid heb je die crimineel gewoon aan de telefoon. Goed om te onthouden:

  • De bank boekt geen geld over naar een kluisrekening of veilige rekening.
  • De bank vraagt je niet via de telefoon om in te loggen of je pincode door te geven.
  • De bank komt ook niet (per koerier) je bankpas ophalen of een nieuwe brengen.

Activiteiten van onze partners

ANBO

ANBO

Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO)

  • biedt informatie, advies en ondersteuning op het gebied van o.a. online veiligheid en leven in een digitale samenleving
  • organiseert gedurende het jaar diverse on- en offline bijeenkomsten over online veiligheid en leven in een digitale samenleving
logo Seniorweb

SeniorWeb

  • biedt tips en uitleg over alles wat je moet weten om makkelijk van computers en het internet gebruik te maken.
  • heeft ruim 450 leslocaties in het land. Gedurende het jaar geven vrijwilligers daar verschillende cursussen en workshops over de digitale wereld.
Logo Nationaal Ouderenfonds

Nationaal Ouderenfonds

Welkom Online is een gratis online lesprogramma om mensen die niet vaak online zijn, kennis te laten maken met de mogelijkheden van het internet. Het doel is om mensen digitaal vaardiger te maken en ze zo meer plezier te geven om online te zijn. Het is een initiatief van het Ouderenfonds in samenwerking met VodafoneZiggo, Samsung en ASML.

Je kan zelfstandig aan de slag met Welkom Online of onder begeleiding.

Maak het oplichters niet te makkelijk

Het Minisiterie van Justitie en Veiligheid heeft meerder video's over phishing, hulpvraagfraude, spoofing en babbeltruc.

Deze vind je op maakhetzeniettemakkelijk.nl*.

*Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.