Hoe herken ik een nepmail of een nep bericht?

Je bank, creditcardmaatschappij, internetprovider of andere organisatie vraagt nooit per e-mail of om je inlogcodes of wachtwoorden door te geven. Wordt daar wel om gevraagd, dan gaat het om een nepmail of nepbericht.
Lees meer
Wees alert bij mails of berichten van organisaties zoals je bank. Helemaal als er om gegevens of geld wordt gevraagd. Lees hieronder meer over hoe je een nepmail of nepbericht kan herkennen.

Hoe herken je valse berichten?

  • Er is haast bij. Het moet nu of het moet snel.
  • Online criminelen spelen in op je emoties: bijvoorbeeld je nieuwsgierigheid, angst, medelijden of zorg om bijvoorbeeld een ouder of een kind.
  • Online criminelen doen zich voor als een ander: de overheid, je bank, maar ook je (klein)kind.
  • Oplichters doen alsof er een noodgeval is; als je niet snel reageert raak je je geld kwijt.
  • De crimineel biedt een buitenkans aan; vaak te mooi om waar te zijn.
  • Vaak weten online oplichters iets persoonlijks van je; ze lijken je te kennen omdat ze je wachtwoord weten via een datalek of omdat ze gegevens over je hebben opgezocht via social media.
  • Online oplichters blijven altijd heel vriendelijk; ze proberen je vertrouwen te winnen door heel behulpzaam te zijn.

Hoe herken je valse e-mails?

  • Het e-mailadres van de afzender
    Via kan een cybercrimineel je laten denken dat de afzender bijvoorbeeld een bank of webshop is. Controleer het e-mailadres goed. Klik op het e-mail adres, zodat die helemaal zichtbaar is. Criminelen gebruiken vaak e-mailadressen die lijken op die van bekende organisaties. Het adres kan er bijna hetzelfde uitzien, maar heeft een vreemd teken of cijfers in het e-mailadres staan. Let vooral goed op de domeinnaam. Dat is het deel achter het @-teken. Soms veranderen criminelen één letter of cijfer in de domeinnaam om deze echt te laten lijken. Ze vervangen bijvoorbeeld de letter ‘o’ door het cijfer 0 of de letter ‘I’ door het cijfer 1.
    Zoek zelf de website van de afzender op. Kijk daar wat het e-mailadres is dat die organisatie gebruikt om jou een bericht te sturen.
    Let op! Met behulp van spoofing kunnen criminelen ook gebruikmaken van het échte e-mailadres van een organisatie. Ga dus nooit alleen af op het e-mailadres van de afzender. Lees ook de volgende stappen goed door.
  • Er is geen persoonlijke aanhef
    Bekende personen en organisaties gebruiken meestal je naam in een e-mail. Als je met algemene termen als ‘Geachte heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’ wordt aangesproken, let dan extra op.
  • Het taalgebruik in de e-mail
    Valse e-mails bevatten veel minder taal- en spelfouten dan vroeger. Ook de logo's en foto's die worden gebruikt, zien er steeds professioneler uit. Neem toch de tijd om de e-mail goed door te lezen en te bekijken of je een rare taalfout ontdekt.
  • Een link in de e-mail
    De link die je ziet in een e-mail, kan er in het echt anders uitzien. Ga met je muis over de link heen zonder te klikken. We noemen dat 'hoveren'. Zo zie je de link waar je naartoe zou gaan als je erop zou klikken. Kijk goed of deze verwijst naar een bekende website.
    Je kunt ook de link kopiëren en checken bij Scamcheck. ScamCheck blokkeert automatisch websites waarvan deze tool herkent dat ze phishing bevatten.
  • E-mail in je spambox
    Als een e-mail in je spambox (ongewenste e-mails) zit, is dit meestal een valse e-mail. Denk je toch dat het de e-mail van een betrouwbare afzender komt? Check dan even goed de stappen hierboven. Soms kan een vertrouwde e-mail in de spambox terechtkomen. Helaas belanden niet alle valse e-mails in je spambox. Blijf dus altijd goed opletten.

Valse berichten en vooral valse e-mails worden gebruikt voor . Bij deze soort fraude doen criminelen zich voor als medewerkers van de helpdesk van bijvoorbeeld een bank en proberen je gegevens te achterhalen.

Lees hier hoe je jezelf en anderen kunt beschermen tegen helpdeskfraude.

Wat kan ik doen als ik een nep-bericht ontvang?

Je kan het bericht melden bij de organisatie van wie het bericht afkomstig lijkt te zijn (zoals bijvoorbeeld je bank). Meer informatie over het melden van een nepmail of een nepbericht vind je op de volgende pagina Hoe en waar kan ik een nepmail of neptelefoontje melden?

Afzender blokkeren

Als je ongewenste e-mails krijgt, kun je de afzender blokkeren.

Zo kan je een afzender van een e-mailberichten blokkeren: