Hoe en waar kan ik een nepmail of neptelefoontje melden?

Meld een nepmail of neptelefoontje bij de organisatie die wordt nagedaan. Je kunt ook bij de Fraudehelpdesk terecht als je nog geen geld bent kwijtgeraakt. Is er wel geld gestolen, dan doe je direct aangifte bij de politie.
Lees meer
Het is belangrijk om een nepmail of een nepteletoontje te melden, omdat er zo een goed beeld ontstaat van de omvang van het probleem in Nederland. Ook help je andere internetgebruikers om veilig te blijven internetten, want een organisatie zet vaak een waarschuwingsbericht online voor andere internetters als er nepmailtjes of neptelefoontjes rondgaan.

Meld een nepmail of telefoontje

Je bank of andere instantie zal nooit per e-mail of telefoon naar inloggegevens of andere persoonlijke codes vragen. Is dit wel het geval? Reageer er niet op en verwijder de e-mail of hang de telefoon op. Je hebt te maken met .

  • Er is nog geen geld gestolen
    Meld nepmail zoals afpersmail waarbij je geen geld bent kwijtgeraakt bij de Fraudehelpdesk
  • Er is geld van mij gestolen
    Ben je geld kwijtgeraakt of heb je of op je computer gekregen, doe dan direct aangifte bij de politie. Vraag bij het maken van een afspraak om aangifte te doen altijd om de aanwezigheid van een digitaal rechercheur. Dat helpt bij het formuleren van de aangifte en zorgt dat de aangifte zo compleet mogelijk wordt opgenomen.
    Verander ook direct je bankcodes. Ben je al geld kwijt, maar ben je volgens de bank zorgvuldig geweest en heb je de fraude direct na het constateren gemeld, dan krijg je meestal je geld terug.

Spam
Dien een klacht in via het spamformulier op de website van Autoriteit Consument en Markt

Hoe meld ik een nepmail of neptelefoontje bij mijn bank?

Hoe meld ik een nepmail of neptelefoontje bij andere organisaties?