SluitenZoeken sluiten

Mij wordt een erfenis beloofd

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Zo ook in het geval van e-mails waarin je een erfenis wordt beloofd. Bij deze vorm van oplichting ontvang je een , meestal van een advocaat of notaris, met daarin het bericht dat een familielid of weldoener in het buitenland je een erfenis van miljoenen euro’s nalaat. Soms wordt zelfs een overlijdensakte toegevoegd om het allemaal nog echter te laten lijken. Om de erfenis op te strijken, moet je wel eerst zelf geld overmaken voor de gemaakte kosten. Doe dat nooit, die erfenis is er helemaal niet. Het gaat hier om . Criminelen sturen deze e-mails naar duizenden mensen in de hoop dat een paar geld overmaken.

Oplossing:

  • print

    Tips om een nepmail en neptelefoontje te herkennen

    Het is allereerst belangrijk om te weten dat je bank, creditcardmaatschappij, internetprovider of andere organisatie nooit per e-mail of telefoon vraagt om je inlogcodes of wachtwoorden door te geven. Krijg je de vraag, werk er dus niet aan mee en klik niet op een link in een e-mail die van een betrouwbare organisatie lijkt te zijn. Ze kunnen er bedrieglijk echt uitzien, zelfs met het logo van de organisatie.

    Hieronder wordt uitgelegd hoe je een nepmail en een neptelefoontje kunt herkennen.

    Nepmail

    • Vaag of onduidelijk e-mailadres
      Een nepmail heeft misschien nog wel een normaal ogende afzender zoals de naam van de webwinkel of je bank onderaan in de tekst staan, maar vaak wel een onduidelijk e-mailadres als afzender. Bijvoorbeeld een afgeleide versie van de echte bedrijfsnaam of instantie. Controleer daarom het mailadres.
    • Algemene aanhef
      Word je aangesproken met hele algemene termen zoals 'Geachte heer/mevrouw' of 'Beste klant', let dan op. Als het wel echt het bedrijf of de instantie zou zijn waar je klant bent, dan staat in de aanhef meestal in ieder geval je achternaam en alleen 'heer' of 'mevrouw' ervoor, niet beide.
    • Vraag om je persoonlijke gegevens
      In veel nepmails staat het verzoek om op een linkje te klikken om je persoonsgegevens 'te controleren', 'bij te werken' of 'aan te vullen'. Ook kan je dan gevraagd worden in te loggen alsof je gaat internetbankieren. Doe dit nooit, want een crimineel kan je dan naar een valse website leiden en je persoonlijke gegevens in handen krijgen. Je bank, verzekeringsmaatschappij en overheidsinstanties vragen nooit via een e-mail naar persoonsgegevens. Je kunt het bedrijf of de instantie natuurlijk wel even bellen om te controleren of ze de e-mail hebben verstuurd. Gebruik hiervoor nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf op. 
    • Taalgebruik en vormgeving vreemd of onjuist
      De nepmails staan tegenwoordig allang niet meer bol van de taal- en spelfouten. Ook de gebruikte logo’s en foto’s worden steeds professioneler. Kijk toch goed of je onregelmatigheden tegenkomt. Je kunt ook een eerdere mail van een bedrijf of instantie ernaast leggen ter vergelijking.
    • Vraag om op linkjes te klikken of bijlage te openen
      Criminelen die nepmails versturen, hopen dat je op de link in de mail klikt of dat je een bijlage opent. Want ze willen op deze manier schadelijke software op je computer installeren zonder dat jij het merkt. Een zip-bestand met bijvoorbeeld facturen of aanmaningen is altijd verdacht, want deze worden nooit op deze manier verstuurd. Verwacht je toch een bestand? Neem dan contact op met de afzender om te vragen wat en hoe ze iets precies verstuurd hebben. Gebruik ook hiervoor nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf op.
      Je kunt met de online tool checkjelinkje.nl* bekijken waar je terechtkomt als je op een verkorte link of gewone link klikt en of die website waarschijnlijk veilig is. De browserextensie van Checkjelinkje blokkeert automatisch websites waarvan Checkjelinkje heeft herkend dat ze phishing bevatten.

    Neptelefoontje

    • Vraag om je persoonlijke gegevens
      Doet iemand zich aan de telefoon voor als een medewerker van jouw bank of een bedrijf die zegt dat je rekening is geblokkeerd of je instellingen voor internetbankieren niet goed staan en dat je daarom je rekeningnummer en inloggegevens even moet geven? Of wordt je verteld dat je een prijs hebt gewonnen waarvoor je rekeninggegevens met jou nagelopen moeten worden?
      Geef je persoonlijke gegevens niet af en laat je niet ompraten of intimideren. Kap het gesprek af en verbreek de verbinding. Zoek het telefoonnummer van de bank of het bedrijf op (gebruik niet het telefoonnummer dat de beller je heeft gegeven) en check of ze je echt hebben gebeld.
    • Vraag om toegang tot je apparaten
      Krijg je telefoon van de klantenservice van je internetprovider, een softwarebedrijf of de fabrikant van de computer, tablet of smartphone die vanaf afstand toegang vraagt tot je apparaten om hard- of softwareproblemen op te lossen? Doe dit nooit zomaar en ga ook niet naar een website waar je software moet installeren om de problemen op te lossen. Verbreek bij twijfel de verbinding en check bij de internetprovider, het softwarebedrijf of de computerfabrikant of ze je echt hebben gebeld.
  • print

    Meld een nepmail of telefoontje

    Je bank of andere instantie zal nooit per of telefoon naar inloggegevens of andere persoonlijke codes vragen. Werd hier wel naar gevraagd in een e-mail of telefoontje van iemand die zich voordeed als een medewerker van je bank of een andere instantie? Reageer er niet op en verwijder de e-mail. Je hebt te maken met .

    Verander ook direct je bankcodes. Ben je al geld kwijt, maar ben je volgens de bank zorgvuldig geweest en heb je de fraude direct na het constateren gemeld, dan krijg je meestal je geld terug. En geef aan je bank of andere instantie door dat je een nepmail of neptelefoontje hebt gekregen.

    Bank of andere instantie
    Benader je bank via dit e-mailadres:


    Ook andere organisaties hebben speciale e-mailadressen om een nepmail of neptelefoontje te kunnen melden:


    Fraudehelpdesk

    Meld nepmail zoals afpersmail waarbij je geen geld bent kwijtgeraakt bij de Fraudehelpdesk*.

    Politie
    Ben je geld kwijtgeraakt of heb je of op je computer gekregen, doe dan direct aangifte bij de politie*. Vraag bij het maken van een afspraak om aangifte te doen altijd om de aanwezigheid van een digitaal rechercheur. Dat helpt bij het formuleren van de aangifte en zorgt dat de aangifte zo compleet mogelijk wordt opgenomen.

    Spam
    Dien een klacht in via het spamformulier op de website van Autoriteit Consument en Markt*.

    *Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad