SluitenZoeken sluiten

Mij wordt een erfenis beloofd

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Zo ook in het geval van e-mails waarin je een erfenis wordt beloofd. Bij deze vorm van oplichting ontvang je een , meestal van een advocaat of notaris, met daarin het bericht dat een familielid of weldoener in het buitenland je een erfenis van miljoenen euro’s nalaat. Soms wordt zelfs een overlijdensakte toegevoegd om het allemaal nog echter te laten lijken. Om de erfenis op te strijken, moet je wel eerst zelf geld overmaken voor de gemaakte kosten. Doe dat nooit, die erfenis is er helemaal niet. Het gaat hier om . Criminelen sturen deze e-mails naar duizenden mensen in de hoop dat een paar geld overmaken.

Oplossing:

  • print

    Tips om een nepmail of neptelefoontje te herkennen

    Zo herken je een valse e-mail

    Je bank, creditcardmaatschappij, internetprovider of andere organisatie vraagt nooit per e-mail of telefoon om je inlogcodes of wachtwoorden door te geven. Wordt daar wel om gevraagd, werk er niet aan mee en klik niet op een link in een e-mail die van een betrouwbare organisatie lijkt te zijn.

    Hieronder wordt uitgelegd hoe je een nepmail en een neptelefoontje kunt herkennen.

    • Het e-mailadres van de afzender. Criminelen gebruiken vaak e-mailadressen die lijken op die van bekende organisaties. Het adres kan er bijna hetzelfde uitzien, maar heeft een vreemd teken, of cijfers in het e-mailadres staan. Let vooral goed op de domeinnaam. Dat is het deel achter het @-teken. Soms veranderen criminelen één letter of cijfer in het domeinnaam om het echt te laten lijken. Ze vervangen bijvoorbeeld de letter ‘o’ door het cijfer 0 of de letter ‘I’ door het cijfer 1.
      Zoek zelf de website van de afzender op. Kijk daar wat het e-mailadres is dat die organisatie gebruikt om jou een bericht te sturen.
      Let op! Met behulp van spoofing kunnen criminelen ook gebruik maken van het échte e-mailadres van een organisatie. Ga dus nooit alleen af op het e-mailadres van de afzender. Lees ook de volgende stappen goed door.
    • Er is geen persoonlijke aanhef. Bekende personen en organisaties gebruiken meestal je naam in een e-mail. Als je met algemene termen als ‘Geachte heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’ wordt aangesproken, let dan extra op.
    • Het taalgebruik in de e-mail. Valse e-mails bevatten veel minder taal- en spelfouten dan vroeger. Ook de logo's en foto's die worden gebruikt, zien er steeds professioneler uit. Neem toch de tijd om de e-mail goed door te lezen en te bekijken of je toch geen rare taalfout ontdekt.
    • Een link in de e-mail. De link die je ziet in een e-mail, kan in het echt er anders uitzien. Ga met je muis over de link heen zonder te klikken. We noemen dat 'hoveren'. Zo zie je de link waar je naar toe gaat als je erop klikt. Kijk goed of deze verwijst naar een bekende website.
      Je kunt ook de link kopiëren en checken bij checkjelinkje.nl of Scamcheck.
      Hier lees je hoe je dat veilig kan doen. De browserextensie van Checkjelinkje* of van ScamCheck blokkeren automatisch websites waarvan deze tools herkennen dat ze phishing bevatten.
    • E-mail in je spambox. Als een e-mail in je spambox (ongewenste e-mails) zit, is dit meestal een valse e-mail. Denk je toch dat het de e-mail van een betrouwbare afzender komt, check dan toch even de stappen hierboven goed. Soms kan een vertrouwde e-mail in de spambox terechtkomen. Maar niet alle valse e-mails belanden in je spambox, blijf dus altijd goed opletten.Wees daarom extra alert op de stappen die hierboven worden genoemd.

    Zo herken je een neptelefoontje

    • De oplichter vraagt om je persoonlijke gegevens.
      Doet iemand zich aan de telefoon voor als een medewerker van jouw bank zegt dat je rekening is geblokkeerd of je instellingen voor internetbankieren niet goed staan? Vraagt deze persoon je om je rekeningnummer en inloggegevens.
      Een helpdeskmedewerker belt jou niet! Geef je persoonlijke gegevens niet af en laat je niet ompraten of intimideren. Kap het gesprek af en verbreek de verbinding. Zoek het telefoonnummer van de bank op (gebruik niet het telefoonnummer dat de beller je heeft gegeven) en check of ze je echt hebben gebeld. Bij sommige banken kan je in je bank-app controleren of er echt iemand van de bank met jou belt.
    • De oplichter vraagt om toegang tot je apparaten
      Krijg je telefoon van de klantenservice van je internetprovider, een softwarebedrijf of de fabrikant van de computer, tablet of smartphone die je vertelt dat er een probleem is? Vraagt diegene aan je om vanaf afstand toegang te geven tot je apparaten om hard- of softwareproblemen op te lossen?
      Doe dit nooit zomaar en ga ook niet naar een website waar je software moet installeren om de problemen op te lossen. Verbreek bij twijfel de verbinding en check bij de internetprovider, het softwarebedrijf of de computerfabrikant of ze je echt hebben gebeld. Zoek zelf het nummer op in bijvoorbeeld een factuur of op de website van het bedrijf.

    De technieken van een online oplichter

    1. Er is haast bij. Het moet nu of het moet snel
    2. Online criminelen spelen in op je emoties: bijvoorbeeld je nieuwsgierigheid, angst, medelijden of zorg om bijvoorbeeld een ouder of een kind.
    3. Online criminelen doen zich voor als een ander: de overheid, je bank, maar ook je (klein)kind.
    4. Oplichters doen alsof er een noodgeval is; als je niet snel reageert raak je je geld kwijt.
    5. De crimineel biedt een buitenkans aan; vaak te mooi om waar te zijn.
    6. Vaak weten online oplichters iets persoonlijks van je; ze lijken je te kennen omdat ze je wachtwoord weten via een datalek of of omdat ze gegevens over je hebben opgezocht via social media.
    7. Online oplichters blijven altijd heel vriendelijk; ze proberen je vertrouwen te winnen door heel behulpzaam te zijn.
  • print

    Meld een nepmail of telefoontje

    Je bank of andere instantie zal nooit per of telefoon naar inloggegevens of andere persoonlijke codes vragen. Werd hier wel naar gevraagd in een e-mail of telefoontje van iemand die zich voordeed als een medewerker van je bank of een andere instantie? Reageer er niet op en verwijder de e-mail. Je hebt te maken met .

    Verander ook direct je bankcodes. Ben je al geld kwijt, maar ben je volgens de bank zorgvuldig geweest en heb je de fraude direct na het constateren gemeld, dan krijg je meestal je geld terug. En geef aan je bank of andere instantie door dat je een nepmail of neptelefoontje hebt gekregen.

    Bank of andere instantie
    Benader je bank via dit e-mailadres:


    Ook andere organisaties hebben speciale e-mailadressen om een nepmail of neptelefoontje te kunnen melden:


    Fraudehelpdesk

    Meld nepmail zoals afpersmail waarbij je geen geld bent kwijtgeraakt bij de Fraudehelpdesk*.

    Politie
    Ben je geld kwijtgeraakt of heb je of op je computer gekregen, doe dan direct aangifte bij de politie*. Vraag bij het maken van een afspraak om aangifte te doen altijd om de aanwezigheid van een digitaal rechercheur. Dat helpt bij het formuleren van de aangifte en zorgt dat de aangifte zo compleet mogelijk wordt opgenomen.

    Spam
    Dien een klacht in via het spamformulier op de website van Autoriteit Consument en Markt*.

    *Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad