SluitenZoeken sluiten

Mag ik persoonsgegevens verwerken wanneer ik dat wil?

Nee, dat mag niet. Er zijn volgens de Algemene Verordening Persoonsgegevens  6 gronden (grondslagen) waarop je persoonsgegevens mag verwerken. Die gronden zijn:

  1. Toestemming
    Met toestemming van je klant kun je persoonsgegevens aan anderen geven. De toestemming geldt alleen als duidelijk is waar de klant toestemming voor geeft en wat de gevolgen ervan zijn.

  2. Uitvoeren van een overeenkomst
    Heb je een overeenkomst met een klant? Of ga je die sluiten? Dan kun je persoonsgegevens aan anderen geven als dit nodig is om die overeenkomst uit te voeren. Zo kun je persoonsgegevens aan een postbedrijf geven. Bijvoorbeeld om een bestelling bij de klant thuis te laten bezorgen. Dit geldt niet alleen voor situaties dat je deelt met derden, maar sowieso voor de verwerking.

  3. Een wettelijke verplichting
    Voor de uitvoering van een wettelijke verplichting is het soms nodig persoonsgegevens door te geven. Een voorbeeld van zo’n verplichting is de Algemene wet inzake Rijksbelastingen. Op grond hiervan kan de belastinginspecteur alle gegevens opeisen die van belang kunnen zijn voor de belastingheffing.

  4. Vitaal belang
    Hierbij kun je denken aan een dringende medische noodzaak. Als iemand bijvoorbeeld buiten bewustzijn is, kan diegene geen toestemming geven. De persoonsgegevens mogen dan zonder zijn of haar toestemming aan een arts doorgegeven worden.

  5. Uitvoering van een publiekrechtelijke taak
    De overheid mag persoonsgegevens doorgeven als dat nodig is voor de goede vervulling van haar taken. Zo mag het Openbaar Ministerie (OM) informatie doorgeven. Bijvoorbeeld informatie over een fraudezaak aan verzekeraars.

  6. Gerechtvaardigd belang
    Je moet je afvragen of met minder gegevens of via een minder ingrijpende weg hetzelfde resultaat bereikt kan worden. Ook moet je een privacytoets uitvoeren. Dit betekent dat je het belang en rechten van de klant moet afwegen tegen het belang van je bedrijf. Zie hier de website van de Autoriteit Persoonsgegevens voor meer informatie over deze toets. Zie autoriteitpersoonsgegevens.nl. 

Antwoord:

  • print

    Gebruik een al bestaande privacy tool voor je bedrijf

    Er zijn veel initiatieven in Nederland die je kunnen helpen aan praktisch privacy advies, zoals hulpmiddelen en checklist, waarmee je direct aan de slag kunt. Je kunt hier een overzicht* downloaden van betaalde en gratis tools.

    *Door op de link te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad

  • print

    9 tips om gegevens van klanten en betalingen veilig te verwerken

    1. Als je producten of diensten via internet verkoopt, moet je webwinkel voldoen aan de Wet verkoop op afstand. Dit houdt onder andere in dat je als verkoper een informatieplicht hebt en je klant het recht heeft om de koopovereenkomst te laten ontbinden binnen zeven werkdagen na ontvangst van het product. Kijk voor meer informatie over de regels en verplichtingen die bij de Wet verkoop op afstand horen op de website van MKB Servicedesk*.
    2. Zorg voor tenminste een basisbeveiliging van de server waar je website draait. Vraag na welke maatregelen je provider heeft genomen en/of aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn.
    3. Als je zelf een webserver hebt en onderhoudt, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de veiligheid ervan.
    4. De software die de website gebruikt voor bijvoorbeeld het afhandelen van formulieren of een bestelapplicatie moet getest worden op veiligheid. Hiervoor is je IT-leverancier in principe verantwoordelijk. Vraag hem naar de beveiliging van de applicaties.
    5. Zorg ervoor dat de betaling van je producten goed geregeld is om fraude te voorkomen. Voorbeelden van veilige betaalmethodes zijn iDEAL* en PayPal*. Bied je klant tenminste één mogelijkheid van achterafbetaling, bijvoorbeeld per acceptgiro.
    6. Gebruik een beveiligde verbinding op pagina’s waar persoonsgegevens worden verwerkt, zoals contactformulieren, inlogpagina’s en tijdens het bestelproces.
    7. Twijfel je over de beveiliging van je website of webapplicaties, schakel dan een deskundige in. Je kunt je website ook laten testen en beoordelen door een externe partij die gespecialiseerd is in 'web security audits'.
    8. Zorg dat je inzicht hebt in de privacyrisico's van je producten en diensten: zijn deze in lijn met de AVG? 
    9. Je kunt je aansluiten bij Thuiswinkel Waarborg. Leden worden jaarlijks gecertificeerd, waarbij gelet wordt op de werkwijze en de voorwaarden van een webwinkel en in hoeverre die in overeenstemming zijn met de relevante wet- en regelgeving. Met het keurmerk van Thuiswinkel Waarborg win je het vertrouwen van je klant. Bezoek voor meer informatie de website van Thuiswinkel Waarborg*.

  • print

    Checklist voor een beveiligingsplan

    Als ondernemer zul je je moeten richten op de menselijke schakel binnen het beveiligingsbeleid. Voor meer technische zaken zul je moeten vertrouwen op experts. Dat betekent niet dat je niets kunt doen om je eigen situatie in kaart te brengen. Er zijn diverse beveiligingsscans en stappenplannen beschikbaar.

    Mocht je meer willen weten over mogelijke beveiligingsscans en stappenplannen die betrekking hebben op het verbeteren van je digitale veiligheidssystemen, dan kun je contact opnemen met:

    MKB Servicedesk*
    Telefoon: 088-652 00 20 (gratis voor leden MKB- Nederland, er wordt gevraagd je lidnummer)

    De menselijke schakel: instructies voor medewerkers

    Wat doe je als je denkt dat er iets niet klopt? Het is belangrijk om je personeel te laten weten bij wie je terecht kunt als je denkt dat er iets niet klopt. En dat dit soort meldingen aangemoedigd worden.

    STAP 1
    Maak een procedure voor het melden van incidenten (of opgemerkte kwetsbaarheden) door eigen medewerkers, klanten, gebruikers enzovoorts.

    STAP 2
    Vraag personeel expliciet en regelmatig oplettend te zijn! Het gaat daarbij om:

    • activiteiten buiten normale werktijden;
    • aanwezigheid van onbekende bestanden of programma’s;
    • onverklaarbare waarschuwingsmeldingen van firewall of antivirusprogramma’s;
    • onverklaarbare aanpassingen aan toegangsrechten van bestanden of folders;
    • aangepaste bestanden of webpagina’s;
    • uitvoeren van programma’s die normaal niet worden gebruikt;
    • wijzigingen in DNS-, netwerkrouter- of firewall-configuraties;
    • trage systeemprestaties en onverklaarbare crashes;
    • pogingen tot het ontfutselen van vertrouwelijke gegevens.

    STAP 3

    Als je geen expert binnen het bedrijf hebt, laat dan regelmatig een expert naar je netwerk kijken en laat hem/haar de meldingen van het personeel bekijken.

    STAP 4
    Maak melding van cybercrime! Het is belangrijk de juiste instanties op de hoogte te brengen van cybercrime, dit om later de geleden schade te kunnen verhalen bij de crimineel, de verzekering en andere instanties.

    STAP 5
    Veel vormen van cybercrime zijn sluimerend en zullen geen directe gevolgen hebben voor je reputatie, de continuïteit van je bedrijfsprocessen of directe schade veroorzaken. Echter in geval van crisis is het beter vooraf een draaiboek klaar te hebben:

    • Bepaal welke systemen je als bedrijfskritisch beschouwt.
    • Wat ga je doen als deze uitvallen?
    • Wie moet je inschakelen om de problemen zo snel mogelijk op te lossen?
    • Wie moet je waarschuwen, in welke volgorde, en wat moet de boodschap zijn (deze is waarschijnlijk anders voor personeel, klant, leverancier)?

    STAP 6
    Evaluatie. Leer altijd van voorgaande crises!

    • Wat is er gebeurd?
    • Waarom is dit gebeurd?
    • Wat zijn de gevolgen?
    • Hoe kunnen we dit voorkomen?
    • Hoe hebben we gereageerd?
    • Hoe kunnen we onze respons op een crisis als deze verbeteren?

    *Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad