Bij bankhelpdeskfraude belt een internetcrimineel je op en doet zich voor als bankmedewerker. De crimineel vertelt dat er vreemde dingen op je zakelijke rekening gebeuren, bijvoorbeeld een verdachte overboeking. De crimineel probeert je een onveilig gevoel te geven en je flink onder druk te zetten om actie te ondernemen, waarmee je opgelicht wordt..
Wat is bankhelpdeskfraude?
Antwoord:
-
print
Helpdeskfraude of Tech Support Scam
Helpdeskfraude is een vorm van internetcriminaliteit. Criminelen doen alsof ze helpdeskmedewerkers zijn van grote, bekende bedrijven, zoals Microsoft, Google of een bank. Ze vragen je een applicatie te downloaden of ze sturen je een een link om zogenaamd je gegevens te verifiëren. Als het een zogenaamde medewerker van de bank is, wordt er vaak gevraagd om geld over te maken naar een 'veilige' rekening of een 'kluisrekening'.
Ga er niet op in.
Als je er wel aan meewerkt, kunnen ze toegang krijgen tot je persoonlijke gegevens, malware op je computer plaatsen of je geld afhandig maken.Aangifte van (bank)helpdeskfraude doe je via de website* van de politie. Of je kan bellen via 0990-8844.
Wat kun je doen om jezelf (en anderen) te beveiligen tegen (bank)helpdeskfraude:
- Verbreek de verbinding. Als je wilt controleren of er toch iets aan de hand is, bel dan terug op een nummer dat je zelf hebt opgezocht of dat je zelf al hebt opgeslagen. Bel niet terug via het nummer dat jou gebeld heeft.
- Meld de fraude bij de organisatie namens wie het valse bericht verstuurd werd.
- Meld de phishing bij de Fraudehelpdesk*
*Door op de link te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.