Bij bankhelpdeskfraude belt een internetcrimineel je op en doet zich voor als bankmedewerker. De crimineel vertelt dat er vreemde dingen op je zakelijke rekening gebeuren, bijvoorbeeld een verdachte overboeking. De crimineel probeert je een onveilig gevoel te geven en je flink onder druk te zetten om actie te ondernemen, waarmee je opgelicht wordt..
Wat is bankhelpdeskfraude?
Antwoord:
-
print
Helpdeskfraude of Tech Support Scam
Helpdeskfraude is een vorm van phishing. Internetcriminelen doen alsof ze helpdeskmedewerkers van grote, bekende bedrijven zijn, zoals Microsoft, Google of een bank. Ze vragen je te klikken op een link om bijvoorbeeld je gegevens te verifiëren. Ga er niet op in. Als je er wel aan meewerkt, kunnen ze toegang krijgen tot je persoonlijke gegevens en je geld afhandig maken.
Aangifte van (bank)helpdeskfraude doe je via de website* van de politie. Of je kan bellen via 0990-8844.
Wat kun je doen om jezelf (en anderen) te beveiligen tegen (bank)helpdeskfraude:
- Klik nooit op een link of telefoonnummer als je twijfelt aan de echtheid van een bericht. Eerst checken, dan klikken.
- Reageer niet op het bericht.
- Meld de phishing bij de organisatie namens wie het valse bericht verstuurd werd.
- Meld de phishing bij de Fraudehelpdesk*
*Door op de link te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.