Wat is cyberschaamte?

We spreken van cyberschaamte als je je schaamt dat je slachtoffer bent geworden van online oplichting.
Lees meer
Als je slachtoffer bent van bijvoorbeeld hulpvraagfraude of beleggingsfraude, is het belangrijk om een melding te maken bij de politie en de fraudehelpdesk. Toch doen veel mensen dit niet. Ze schamen zich, geven zichzelf de schuld of durven geen hulp te vragen. Dat is niet nodig.

Criminelen gaan zo zorgvuldig te werk, dat het bijna niet meer te herkennen is of een mail echt van je bank komt of dat een bekende je belt. Onthoud: Als slachtoffer ben je niet schuldig, de crimineel is de schuldige.

Volgens meerdere onderzoeken van het CBS blijkt dat rond de veertig procent van de slachtoffers geen aangifte doet van fraude.  Slachtoffers doen geen aangifte omdat ze denken dat het geen zin heeft of omdat ze het niet belangrijk vinden. Daarnaast doen mensen geen aangifte omdat ze zich schamen omdat ze zijn opgelicht.

De politie geeft aan dat het belangrijk is om alle gevallen van fraude te melden. Als er meer mensen meldingen maken, kunnen er meer data gebruikt worden om de daders op te sporen door de politie.

Het niet melden van fraudegevallen zorgt voor extra schade

Hoe eerder je fraude meldt, hoe sneller het opgelost kan worden. Als je slachtoffer bent geworden van bijvoorbeeld een ransomware aanval, kan je natuurlijk niet meer bij je gegevens. Als je gelijk meldt dat je slachtoffer bent, kan je in samenwerking met de politie in sommige gevallen je gegevens terugkrijgen.

Waar moet je fraude melden?

Het is dus belangrijk om elke soort fraude te melden. Dit kan je doen bij de politie (of bellen via 0900-8844) en de fraudehelpdesk.

Het kan ook zijn dat je emotionele hulp nodig hebt als slachtoffer. Hiervoor is Slachtofferhulp Nederland. Je kunt bij hen terecht voor emotionele steun en ondersteuning in verdere processen.

Meer informatie over het melden van fraude kan je vinden op de pagina Hoe en waar kan ik een nepmail of neptelefoontje melden?