Sinds kort is de app van ING vernieuwd. Er zijn meerdere nieuwe functies toegevoegd en de app heet nu ook ‘ING’ in plaats van ‘bankieren’. Oplichters maken gebruik van deze vernieuwingen met phishing sms’jes.
Oplichters sturen namens de bank een sms naar mensen om aan te geven dat er een nieuwe ING-betaalpas aangevraagd moet worden. De oude pas zou zogenaamd niet meer werken door de vernieuwingen bij ING. De sms bevat een phishing link om deze pas aan te vragen. Als je niet op deze link klikt om een nieuwe pas aan te vragen, zou de pas die je nu hebt geblokkeerd worden. Dit is een poging tot smishing en niet waar.
Hoe herken je dat het een niet echt een sms is van ING?
ING stuurt nooit sms-berichten of e-mailberichten waarin wordt gevraagd om in te loggen op Mijn ING of een link om op te klikken.
Het bericht wordt verstuurd vanaf een persoonlijk telefoonnummer: ‘+31 645 285 641’. Dit is niet het nummer van de bank.
In de link waar je op zou moeten klikken staat nergens de naam ‘ING’ in. Deze link verwijst ook niet naar de webpagina van de bank. Wil je weten of een link veilig is? Dat kan je lezen op de pagina: Hoe weet ik of een link veilig is?
Heb je toch op de link geklikt? Je kan op de pagina Wat moet ik doen als ik op een link in een nepmail heb geklikt? lezen wat je moet doen.
Stuur ook een printscreen van de sms door naar valse-email@ing.nl en verwijder de sms daarna van je telefoon. ING gebruikt deze berichten om nepwebsites offline te laten halen. Als je de link hebt geopend en gegevens hebt ingevuld, bel dan direct met de alarmlijn van ING: 020 22 888 00.