Bij de luchtvaartmaatschappij KLM is op 6 augustus een datalek ontdekt. Hierdoor zijn veel gegevens bij cybercriminelen bekend geworden.
Het gaat hier om de gegevens die gebruikt worden in het systeem van de klantenservice. Deze gegevens zijn bijvoorbeeld: voor- en achternamen, e-mailadressen en onderwerpregels. Door deze gegevens kunnen cybercriminelen gerichte phishing
pogingen uitvoeren op basis van deze gegevens. Andere persoonlijke gegevens zoals reisgegevens en wachtwoorden zijn niet gestolen.Er wordt door KLM geadviseerd om goed op te letten als je verdachte mailtjes of telefoontjes krijgt. Lees hier hoe je nepmailtjes kan herkennen: Hoe herken ik een nepmail, rare sms of neptelefoontje?
Grote organisaties zoals KLM zijn vaak het doelwit van datalekken, omdat criminelen hiermee veel persoonlijke gegevens te pakken kunnen krijgen, die ze bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor phishingaanvallen.
Heb je al een verdachte mail ontvangen en heb je al op de phishinglink geklikt?
- Meld phishing bij de Fraudehelpdesk
- Doe aangifte bij de politie
- Wat moet ik doen als ik op een link in een nepmail heb geklikt?
Meer informatie over het datalek bij KLM vind je via Opgelicht?!