Eerst checken, dan klikken!

 

Je kent het wel. Je zit in de trein, je loopt op straat of je zit met iemand te kletsen en ondertussen check je je e-mail of WhatsApp-berichten. Best wel een kans dat je dan wat minder scherp bent toch? Misschien klik je dan wel op een foute link of open je een bijlage die je beter niet had kunnen openen. Dat kan wel eens schadelijk zijn. Want internetcriminelen geef je met zo'n link of bestand toegang tot je computer. Of je betaalt zonder dat je oplet aan iemand die je helemaal niet kent. 

Dus...Eerst checken, dan klikken!

 
Eerst checken, dan klikken: klik niet zomaar op elk linkje.

Een e-mail, tekstbericht of betaalverzoek met een foute link erin is een veelgebruikte manier om jou gegevens te ontfutselen. Dit heet phishing. Met die gegevens, zoals wachtwoorden of toegangscodes, kunnen internetcriminelen je veel geld afhandig maken. Het is dus belangrijk om alert te zijn. Als je phishing kunt herkennen, en niet op linkjes en bijlagen klikt, snijd je internetcriminelen flink de pas af. 

 
Wat moet je checken? 

Check altijd de echtheid van een e-mail, appje of betaalverzoek. Wordt er om geld of persoonsgegevens gevraagd of ken je de afzender niet? Moet je heel snel reageren of maak je een kans op een wel heel bijzondere prijs? Dan moet er wel een alarmbelletje bij je gaan rinkelen! 

Lijkt het te mooi om waar te zijn? Dan is dat waarschijnlijk ook zo!

 

Momenteel zijn er 3 meest voorkomende methodes van phishing:

E-mail: Check de aanhef, de afzender en de bijlagen. Vaag, onherkenbaar, of een bijlage met .exe. Grote kans dat je te maken hebt met phishing.

Lees meer

WhatsApp/SMS: Ken je de persoon of organisatie maar vertrouw je het bericht niet? Neem zelf contact op!

Lees meer

Betaalverzoek: Is het logisch dat je dat betaalverzoek krijgt? Ken je diegene? Neem zelf contact op als je het niet vertrouwt! Klik niet op de link, betaal niet als je het bericht niet vertrouwt! 

Lees meer

Onthoud:
  • Eerst checken, dan klikken!
  • Je bank, creditcardmaatschappij, verzekering, telefoonmaatschappij en internetprovider vragen NOOIT om een betaling of naar persoonsgegevens of inlogcodes in een e-mail, WhatsApp of SMS.
  • De overheid vraagt NOOIT om een betaling of naar persoonsgegevens of inlogcodes in een e-mail, WhatsApp of SMS.
  • Als je via je vertrouwde app inlogt of zelf de website correct intypt, is de kans op phishing heel klein. 
HarmAlarm-phishing-2