SluitenZoeken sluiten

Cyberbeeld maart 2022

01-04-2022

Cyberbeeld maart 2022

Welke vorm van cybercrime kwam afgelopen maand veel voor? Waar moet je de komende maand extra voor oppassen? In ons cyberbeeld geven we inzicht in de laatste ontwikkelingen.

Input politie

In het eerste kwartaal van het jaar ziet de politie de trend doorzetten van vorig jaar. Veel gevallen van bankhelpdeskfraude, telefonische oplichting en betaalverzoekfraude.

Betaalverzoekfraude
Als je iets verkoopt via een veilingwebsite of een website voor tweedehandskleding, kan je te maken krijgen met betaalverzoekfraude. Een oplichter reageert dan op je advertentie. Om zogenaamd te controleren of je betrouwbaar bent en of je betaalgegevens kloppen, vraagt de ‘koper’ of je via een betaalverzoek €0,01 wil betalen. Via dit valse betaalverzoek geef je de oplichter toegang tot je rekening.
Kijk op de website van de politie* voor meer informatie

Bankhelpdeskfraude
Bankhelpdeskfraude is een veel voorkomende vorm van spoofing. Je denkt dat je gebeld wordt door de bank met iemand die je gaat 'helpen' omdat een crimineel jouw bankrekening aan het leeghalen is. In werkelijkheid heb je die crimineel gewoon aan de telefoon. Goed om te onthouden:

  • De bank boekt geen geld over naar een kluisrekening of veilige rekening.
  • De bank vraagt je niet via de telefoon om in te loggen of je pincode door te geven.
  • De bank komt ook niet (per koerier) je bankpas ophalen of een nieuwe brengen.

De politie heeft een mooie uitlegvideo* hierover gemaakt.

Telefonische oplichting
Bankhelpdeskfraude is een vorm van telefonische oplichting. Kern van deze vorm van oplichting is dat je denkt dat je een medewerker van een legitiem bedrijf aan de lijn hebt, terwijl je praat met een oplichter. Deze oplichters zijn uit op geld of ze proberen uw gegevens te achterhalen.
Geef geen antwoord op vragen en hang direct op.

Bekende vormen van telefonische oplichting zijn

  • Helpdeskfraude – ook wel bekend als tech support scam of Microsoftscam.
  • Valse telefoontjes waarin je via een opgenomen bericht (in het Engels) hoort dat je verdachte bent van witwassen, dat er een arrestatiebevel tegen je loopt of dat je BSN wordt misbruikt.

Cijfers Fraudehelpdesk (tot 17 maart 2022)

  • Phishing
    • 3.583 gemelde incidenten
    • €531.304 gemeld schadebedrag
  • Hulpvraagfraude (via WhatsApp):
    • 755 gemelde incidenten
  • Misbruik bedrijfsnaam
    • 336 gemelde incidenten
    • €4.196.121 gemelde schade